26.8.2007← Takaisin

Yhdistetyn kesä GP:n osakilpailuvoitto Itävallan David Kreinerille

Yhdistetyn FIS kesä Grand Prix jatkui sunnuntaina Saksassa. Rullaluistelupainotteisessa kilpailussa suomalaisilla ei ollut sanan sijaa.

Yhdistetyn FIS kesä Grand Prix:n toisen osakilpailun mäkiosuus hypättiin Oberhofin HS140 mäessä. Gudersen-menetelmällä käydyn kilpailun hiihtopaikka oli Steinbach-Hallenbergissa. Kisa käytiin rullaluistimilla ja matkaa kertyi noin 17 km.

Päivän voittajaksi nousi mäkikilpailun jälkeen neljäntenä ollut Itävallan David Kreiner. Mäen jälkeen toisena ja kolmantena olleet Ranskan Jason Lamy Chappuis ja Itävallan Wilhelm Denfil pitivät paikkansa. Seuraavat kolme sijaa menivät Saksaan, Björn Kircheisen neljäs, Tino Edelman viides ja Georg Hettich kuudes.

Suomalaisista oli jälleen paras Jaakko Tallus, 16:s. Muiden suomalaisten sijoitukset olivat: 21. Anssi Koivuranta, 30. Jouni Kaitainen, 31. Antti Kuisma, 32. Janne Ryynänen.

Oberhofin HS140 mäessä Janne Ryynänen oli hienossa hyppyvireessä ja vain toisen kierroksen 132 metrin hypyn kaatuminen voi mieheltä mäkiosuuden voiton. Hän hyppäsi ensimmäisellään 139 metriä ja oli sen kierroksen paras. Kaaduttuaankin hän sijoittui mäkiosuudella seitsemänneksi. Vaihtelevissa tuulioloissa käydyn mäkiosuuden jälkeen Jouni Kaitainen oli sijalla 19, Jaakko Tallus sijalla 22 ja Antti Kuisma 24. Anssi Koivurannan sijoitus oli 33:s.

Rullaluistimilla suoritetulla ”hiihto-osuudella” suomalaiset olivat aivan statisteja.
    - Ei meillä ollut siinä mitään jakoa. Kisassa kierrettiin seitsemän kertaa 2,3 km:n lenkkiä lähes tasaisella. Korkeuseroa oli vain parikymmentä metriä. Se oli silkkaa rullaluistelua, emmekä me ole sitä olleenkaan harjoitelleet, kertoi Suomen maajoukkueen päävalmentaja Jouko Karjalainen.

- Viime vuonna emme olleet mukana kesän GP-kiertueella ja arvelen, että ensi kesänä taas jätämme sen väliin, kun on arvokisavuosi. Varmaan voimme käyttää saman ajan ja rahan tehokkaamminkin leireilemällä vaikka jäätiköllä. Nyt käytettävistä mäistäkin saisimme enemmän irti leiriolosuhteissa. Nyt kilpailupäivinä päästään hyppäämään vain kolme kertaa, Karjalainen arvioi.

FIS kesä Grand Prix,
    Gundersen-yhdistetty 26.8.2007