23.8.2007← Takaisin

Yhdistetyn FIS kesä Grand Prix starttaa Klingenthalista

Yhdistetyn FIS kesä Grand Prix:n ensimmäinen osakilpailu pidetään perjantaina 24.8. Saksassa, Klingenthalissa, jossa kilpailumuotona on yhteislähtöyhdistetty. Ohjelmassa on ensin yhteislähtönä käytävä 10 km:n sauvarullaluistelukilpailu ja sen jälkeen hypätään kaksi kertaa HS140 mäestä. GP jatkuu sunnuntaina 26.8. Steinbach-Hallenbergissä ja Oberhofissa perinteisellä Gundersen-kilpailulla, jossa hypätään kaksi hyppyä Oberhofin HS 140 mäessä ja ”hiihdetään” rullaluistimilla 15 km. Italian Val di Fiemmessä keskiviikkona 29.8. pidettävään osakilpailuun suomalaiset eivät osallistu, vaan leireilevät sen sijaan Klingenthalissa. Lauantaina 1.9. Saksan Berchtesgadenissa pidettävään parisprinttiin suomalaiset osallistuvat, samoin Grand Prix-finaaliin Itävallan Bischofshofenissa sunnuntaina 2.9.

Suomesta kilpailuihin osallistuvat Jouni Kaitainen, Anssi Koivuranta, Antti Kuisma, Janne Ryynänen ja Jaakko Tallus. Hannu Manninen ei osallistu kilpailuihin, mutta hän liittyy joukkoon sunnuntaina 26.8. ja leireilee Klingenthalissa muiden mukana lauantaihin 1.9. saakka.

- Meidän mielestämme rullasuksilla käytävä hiihto-osuus olisi parempi, varsinkaan Hannu ei suosi rullaluistelua ja hän jääkin pois kilpailuista myös tänä vuonna. Viime vuonna suomalaisista kukaan ei osallistunut kesä GP:n kilpailuihin. Rullaluistimilla vauhdit nousevat hirveän koviksi varsinkin tasaisilla osuuksilla. Erot ovat pieniä ja peesistä on paljon hyötyä, aivan vastaavasti kuin on pyöräilyssä, arvioi Suomen yhdistetyn joukkueen päävalmentaja Jouko Karjalainen.

- Tänä vuonna päätimme lähteä mukaan, koska haluamme saada tuntumaa uuden profiilin mäkiin. Sen vuoksi pidämme leiriä Klingenthalissa, jossa HS140 mäki on uusi, muistaakseni viime vuonna valmistunut, Karjalainen kertoi.

Päävalmentaja Karjalaisen mukaan Suomen joukkueen valmistautuminen uuteen kauteen on sujunut suunnitelmien mukaan lukuun ottamatta Ville Kähköstä, jolla on ollut polviongelmia ja hän on sen vuoksi joutunut tinkimään harjoittelusta.
    - Kähkönen jää kotiin kuntouttamaan polveaan. Antti Kuisma palasi joukkueeseen menestyttyään hyvin Vuokatissa pidetyissä kotimaisen kesäturneen kilpailuissa, Karjalainen sanoi.

FIS Kesä Grand Prix 2007

24.8.2007 Klingenthal GER HS140 + 10 km rullaluistimilla (yhteislähtö)
    26.8.2007 Steinbach-Hallenberg/Obehof GER HS 140 + 15 km rullaluistimilla, Gundersen
    29.8.2007 Predazzo ITA HS 134 + 15 km rullaluistimilla, Gundersen