19.10.2007← Takaisin

Yhdistetty uuteen kauteen hyvistä lähtökohdista

Maailman paras. Viime talvena yhdistetyn MM-joukkuekultaa ottaneella Suomen maajoukkueella on tavoitteena olla maailman paras kaudella 2007-08.

- Tiedämme, että vastassa on kovia maita, Saksaa ja Itävaltaa, mutta pidämme tavoitetta realistisena, sanoo yhdistetyn päävalmentaja Jouko Karjalainen.

Karjalaisen mukaan uuteen kauteen lähdetään paremmista lähtökohdista kuin edellisenä vuonna.

- Meillä on takana ehyempi harjoituskausi, kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan. Olemme juuri pitäneet leirin, jolla ensin hypättiin Lahdessa ja sen jälkeen hiihdettiin Vuokatissa. Siellä oli tunnelin jatkoksi jo saatu lumetettua pätkä latua myös ulos maastoon. Nyt edessämme on siirtyminen leirille Itävallan tuttuun Ramsau am Dachsteiniin. Tarkoituksenamme oli päästä siellä hyppäämään ja hiihtämään ylhäällä jäätiköllä. Saa nähdä miten nämä suunnitelmat toteutuvat. Huoltoryhmä on jo mennyt edeltä paikan päälle viestit kertovat, että Ramsaussa on tullut niin paljon lunta alhaalla kylässäkin, että hyppyrimäki on suljettu ja juuri nyt ei lumentulon takia pääse ylös jäätikölle hiihtämäänkään. Mahdollisesti ladut valmistuvat alas laaksoon. Joka tapauksessa pääsemme hyppäämään Keski-Euroopan mäkiviikolta tuttuun Bischofshofenin mäkeen, jonne Ramsausta on 40 minuutin ajomatka. Toivotaan, että olosuhteet kääntyvät meille myönteisiksi, Karjalainen tuumi.

Kun maailman kärkeä tavoitellaan, on joukkueen jokaisella jäsenellä oltava onnistuessaan mahdollisuudet sijoittua tulosluettelossa korkealle kun maailman huiput kohtaavat.

"Kymppisakkiin maailmancupissa - vähintään", voidaankin kiteyttää kaikkien yhdistetyn A-maajoukkueen urheilijoiden tulevan kauden tavoitteet. Kärkenä tietysti jälleen lajin Numero Ykkönen, Hannu Manninen, joka lähteen tavoittelemaan viidettä perättäistä maailmancupin kokonaisvoittoaan.

- Eihän se tavoite mitään muuta voi olla. Keväällä kauden jälkeen oli vapautunut olo ja vaikka siinä piti ajatuksia vähän kerätä, oli kuitenkin helppo löytää motivaatio kesän harjoitteluun. Kaikki onkin sujunut kaikin puolin suunnitelmien mukaisesti. Testitulokseni ovat olleet paremmat kuin koskaan. Eteenpäin on menty, vaikka ikää on tullut lisää, Manninen kertoi ja totesi lisäksi testanneensa harjoituskauden aikana eri mäkisuksimerkkejä ja päätyneensä lopulta vaihtamaan merkkiä slovenialaiseen Elaniin.

- Lisäksi vaihdoin hyppysiteet kotimaista suunnittelua oleviin Bison-siteisiin, jotka tuntuvat sopivan minulle oikein hyvin.

Yhdistetyn MM-pronssimitalistin Anssi Koivurannan harjoitusympäristöt ovat tälle kaudelle muuttuneet, kun mies on viettänyt kesää armeijan leivissä Puolustusvoimain Urheilukoulussa Lahdessa. Aamuja ei enää ole montaa jäljellä ja mies siirtyy lopullisesti reserviin samana päivänä kun maailmancupia aloitettaan Nordic Openingissa Kuusamossa 30.11. Kesällä Koivuranta vielä tuskaili hyppäämisensä kanssa, mutta "se jokin" tapahtui jälleen Lahdessa viimeisimmän leirin yhteydessä ja tilanne näyttää lupaavalta siltäkin osin.

Janne Ryynäsellä puolestaan ei ole ollut mäessä ongelmia ollenkaan. Hyppy on kulkenut maailman kärjen tahtiin mm. kesän GP-kiertueella.

- Pystyin hyvin siirtämään kevään hyvät hypyt suoraan muoville ja kaikki on pysynyt sitä myötä kunnossa. Hiihdon eteen on tehty paljon hommia, fysiikkaa pyritty parantamaan, että ensi talvena pysyisi peesissä entistä paremmin, jotta onnistuessaan voi yltää vaikka kärkikolmikkoon, sanoi Ryynänen. Myös hän on vaihtanut suksimerkkiä, niin mäki- kuin hiihtosuksetkin ovat ensi kaudella itävaltalaiset Fischerit.

Myös Jaakko Talluksen harjoittelu on sujunut lähes suunnitelmien mukaan, joskin jalkapohjan vaivat ovat viime aikoina vähän kiusanneet. Kesällä mies pystyi myös viemään eteenpäin opiskelujaan Vierumäellä, missä hän opiskelee huippu-urheilijoille räätälöityä liikunnanohjaajan perustutkintoa.

Ville Kähkönen on joukkueen toinen "jalkavaivainen", joskin hänen osaltaan tilanteen pitäisi nyt olla hallinnassa.

- Sain polveen fysioterapeutilta hoito-ohjelman ja nyt paikat kestää ja harjoittelu maittaa. Kunnon tuloksia voidaan kyllä odottaa, kymppisakkiin pitäisi päästä, arvioi Kähkönen.

Jouni Kaitaista on tulevaan kauteen johdattanut uusi henkilökohtainen valmentaja, takavuosien nuorten maailmanmestari Petter Kukkonen. Mäkihyppyjä ovat Lahdessa ohjanneet Ari Saukko ja Kimmo Kykkänen.

-  Ohjelmiani on selkeästi muutettu. Voimaharjoittelua on reilusti enemmän ja sitä kautta pitäisi hiihtovauhdinkin parantua. Hyppäämisessä tavoitteena on päästä samalle tasolle, jolla joskus junioriaikoina hyppäsin, kertoi Kaitainen, jonka suurimpana ongelmana on perheen juniorin hoitopaikan järjestelyt vaimon käydessä vuorotyössä.

- Olen ollut koti-isänä. Saa nähdä saadaanko vaimon vuorot niin natsaamaan, että pääsen maailmancupin avaukseen, Kaitainen hymyili.