10.5.2006← Takaisin

Väinö Haapakoski on vuoden 2006 seurajohtaja

Ylivieskan Kuulan puheenjohtaja Väinö Haapakoski palkittiin vuoden seurajohtajana Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kevätkokouksen yhteydessä 10.5.2006.

Ylivieskalainen metsätalousneuvoja Väinö Haapakoski (56) on pitkän linjan keskipohjalainen yleisseurajohtaja. Hän on toiminut Ylivieskan Kuulan puheenjohtajana vuodesta 1993 lähtien.

Haapakoski johtaa monipuolista Ylivieskan Kuulaa

Ylivieskan Kuulassa on kahdeksan lajijaostoa. Seuran lajit ovat ammunta, hiihto- ja ampumahiihto, koripallo, lentopallo, suunnistus, pesäpallo, yleisurheilu ja kuntourheilu.

Väinön Haapakosken kaudella vuodesta 1993 alkaen seura on järjestänyt useita eri lajien SM-kisoja – viimeksi hiihtosuunnistuksen SM-kisat maaliskuussa 2006. Seuran maine kisajärjestäjänä on erinomainen.

Viime syksynä seura aloitti lajijaostojen yhteisen Multisport-kerhon. Kerho on tarkoitettu vähän liikkuville lapsille ja nuorille. Se on ollut alusta alkaen suosittu kerho, kirjoilla on ollut peräti 160 lasta.

Vaikuttaminen sydäntä lähellä

Väinö Haapakosken urheilu-ura alkoi hiihtäjänä 60-luvulla. Seuratoiminnan ura käynnistyi varsinaisesti Lohtajan Veikoissa 70-luvun lopulla.

Ylivieskan Kuulassa Haapakoski aloitti vuonna 1984 ensin hiihtojaoston jäsenenä, sitten johtokunnassa vuodesta 1986 alkaen. Hiihtojaoston piirivalmentajana hän toimi kuusi vuotta vuodesta 1979 alkaen.

Väinö Haapakoski on ennättänyt vaikuttaa myös kunnallispolitiikassa liikuntalautakunnassa ja valtuustossa kaksi kautta vuodesta 1996 alkaen. Liikuntajärjestöjen ulkopuolelta Lions-toiminta ja ammattijärjestötoiminta (Meto) ovat myös olleet sydäntä lähellä.

Innostavaa yhteisöllisyyttä

Vuoden seurajohtavalinnalla SLU haluaa nostaa esiin seurajohtamisen ja vapaaehtoistyön merkitystä. Palkinnon lahjoittaa vuosittain Turun Sanomat. Vuoden seurajohtaja saa palkinnoksi varsinaissuomalaisen taiteilija Johanna Oraksen maalaaman taulun.

Valinnan kriteereinä ovat Hyvän Seuran piirteet, joita seuran puheenjohtaja on edistänyt omassa toiminnassaan: seuralla on ”innostava ja yhteisöllisyyttä edistävä toimintakulttuuri, joka innostaa uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Seura edistää reilua peliä eli liikunnan ja urheilun yhteisiä eettisiä periaatteita. Seura huomioi toimintaympäristön moniarvoiset tarpeet ja noudattaa yhdistystoiminnan pelisääntöjä”.

Ehdotuksia seurajohtajista ovat tehneet SLU-alueet. Lopullisen valinnan on tehnyt palkintolautakunta, johon kuuluvat TS-yhtymän toimitusjohtaja Keijo Ketonen, Lounais-Suomen Liikunnan ja Urheilun aluejohtaja Jari Haapanen ja SLU:n koulutuksen johtaja Pekka Nikulainen.

Vuoden seurajohtaja valittiin nyt toista kertaa. Viime vuonna seurajohtajaksi valittiin Turun Urheiluliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Raimo Heinonen.