5.10.2006← Takaisin

Uudelle kaudelle kullakin lajiryhmällä erilainen lisenssi

Lisenssikaudelle 2006-07 SHL:n lisenssien hinnoittelu muuttuu. Jokaisella lajiryhmällä on erihintainen lisenssi. Skipassi on kaikilla sama. Muutos johtuu vakuutusten hinnoittelusta lajiryhmien riskialttiuden mukaan

Skipassi on kaikissa lajeissa samanlainen

Skipassien hinnat säilyvät ennallaan eli 1-18-vuotiaiden passi maksaa 9 euroa ja 19-69-vuotiaiden Skipassi 14 euroa. Skipassi on tarkoitettu hiihtolajien harrastajille. Kansalliseen kilpailutoimintaan sillä voivat osallistua 12-vuotiaat tai sitä nuoremmat (vuonna 1995 tai myöhemmin syntyneet). 13-69-vuotiaat voivat Skipassilla kilpailla vain oman seuransa järjestämissä kansallisissa kilpailuissa ja piirikunnallisella ja sitä alemmalla tasolla sekä Hopeasomman loppukilpailuissa.

Skipassin mukana on mahdollista tilata Hiihtäjä-lehti 16 eurolla vuosikerta. Erikseen tilattuna lehden hinta on 30 euroa.

Skipassiin sisältyy ryhmävakuutus. Vakuutusyhtiö on Pohjola. Lisätietoja Skipassista täällä.

Maastohiihdon lisenssien hinnat ennallaan

Myöskään maastohiihdossa lisenssien hintoihin ei tule muutoksia. Maastohiihdossa on tarjolla A-lisenssi 19-34 -vuotiaille, B-lisenssi 0-18 -vuotiaille, C-lisenssi 35-69-vuotiaille ja veteraanilisenssi 70-vuotiaille ja vanhemmille. Lisenssi on pakollinen kansallisissa ja sitä korkeamman tason kilpailuissa.

A-, B- ja C-lisenssin voi lunastaa vakuutuksella tai ilman vakuutusta. Mikäli lisenssi lunastetaan ilman vakuutusta, on liittoon toimitettava vakuutusyhtiön allekirjoittama todistus siitä, että asianomaisella on olemassa vakuutus, joka on voimassa myös ko. lajin harjoittelu- ja kilpailutoiminnassa. Lisenssi aktivoituu vasta todistuksen toimittamisen jälkeen.

Veteraanilisenssi on vain kilpailuoikeus eli se ei sisällä vakuutusta ja jokaisen 70 vuotta täyttäneen tulee itse hoitaa oma vakuutusturvansa.

Maastohiihdon lisenssien hintavaihtoehdot ja lisätietoa löytyy  täältä. Maastohiihdon lisenssiasioita liitossa hoitaa Larissa Erola puh. 09-3482 2285.

Maastohiihtolisenssillä ei saa osallistua muiden lajien kilpailuihin.

Lisenssien yhteydessä tilattu Hiihtäjä-lehti maksaa ainoastaan 16 euroa. Aikaisemmin hinta oli 20 euroa.

Alppilajien lisenssien hinnat nousevat

Alppilajeissa vakuutuksen osuus lisenssistä on kasvanut huimasti aikaisemmasta johtuen viime vuosien suuresta korvattavien tapaturmien määrästä. Alppihiihdossa, freestylessä, nopeuslaskussa ja telemarkhiihdossa A-lisenssi (19-69 -vuotiaat) vakuutuksen kanssa maksaa 251 euroa, B1-lisenssi (16-18-vuotiaat) 147 euroa ja B2-lisenssi (0-15-vuotiaat) 65 euroa.

Ilman vakuutusta em. lisenssit maksavat: A-lisenssi 31 euroa, B1-lisenssi 27 euroa ja B2-lisenssi 25 euroa. Mikäli lisenssi lunastetaan ilman vakuutusta, on liittoon toimitettava vakuutusyhtiön allekirjoittamatodistus siitä, että asianomaisella on olemassa vakuutus, joka on voimassa myös ko. lajin harjoittelu- ja kilpailutoiminnassa. Lisenssi aktivoituu vasta todistuksen toimittamisen jälkeen. Lisenssi on pakollinen kansallisessa ja sitä korkeamman tason kilpailutoiminnassa.

Tarkemmat tiedot alppilajien lisensseistä löytyvät täältä. Alppihiihdon lisenssiasioita Hiihtoliitossa hoitaa Pirjo Hallamaa puh. 09-3481 2548.

Myös alppilajien lisenssin yhteydessä Hiihtäjä-lehden tilaaminen on "omakustannushintaista" eli lehti maksaa vain 16 euroa vuosikerta.

Alppilajien lisenssillä saa kilpailla kaikissa hiihtolajeissa: alppihiihdossa, freestylessa, nopeuslaskussa, telemarkissa, mäkihypyssä, yhdistetyssä ja maastohiihdossa.

Myös mäkihypyn ja yhdistetyn lisenssihinnoissa nousua

Vakuutusten hinnannousun takia myös mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailulisenssien hinnat kaudelle 2006-07 ovat aikaisempaa korkeammat. Mäkihypyssä ja yhdistetyssä kilpailulisenssivaihtoehtoja on kaksi. A-lisenssin (19-69-vuotiaat) hinta vakuutuksen kanssa on 136 euroa ja B-lisenssin (0-18-vuotiaat) hinta vakuutuksen kanssa on 39 euroa.

Ilman vakuutusta lisenssit maksavat: A-lisenssi 36 euroa ja B-lisenssi 26 euroa. Mikäli lisenssi lunastetaan ilman vakuutusta, on liittoon toimitettava vakuutusyhtiön allekirjoittamatodistus siitä, että asianomaisella on olemassa vakuutus, joka on voimassa myös ko. lajin harjoittelu- ja kilpailutoiminnassa. Lisenssi aktivoituu vasta todistuksen toimittamisen jälkeen.Lisenssi on pakollinen kansallisessa ja sitä korkeamman tason kilpailutoiminnassa.

Hiihtäjä-lehti kannattaa tilata lisenssien lunastamisen yhteydessä, kun sen saa edullisesti, 16 euroa vuosikerta.

Mäkihypyn ja yhdistetyn lisenssillä saa osallistua myös maastohiihtokilpailuihin.

Tarkempia tietoja mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailulisenssistä täältä. Mäkihypyn ja yhdistetyn lisenssiasioita Hiihtoliitossa hoitaa Saija Heinonen puh. 03-816 8681.

Skipassit ja lisenssi lunastetaan internetissä

Skipassit ja lisenssit lunastetaan lokakuun puolivälistä lähtien Suomen Hiihtoliiton www-sivuilta osoitteesta www.hiihtoliitto.fi. Lisenssilomakkeita ei enää toimiteta seuroihin. Lisenssin lunastamisesta on tarkat ohjeet lajien  seuratiedotteissa.