28.4.2009← Takaisin

Urheilu on edelleen vahva sponsorointikohde

Mainostajien Liiton Sponsorointibarometri selvitti suomalaisten yritysten investoimien sponsorointieurojen määrää ja jakautumista eri kohteille. Sponsoroinnin kokonaismäärä Suomessa vuonna 2008 oli 179 miljoonaa euroa. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 166 miljoonaa euroa eli kasvua oli noin kahdeksan prosenttia.

Tutkimukseen osallistuivat Mainostajien Liiton ja Suomen Yrittäjien jäsenet.

Sponsorointisopimusten hyödyntämisen aiheuttamiin oheiskuluihin (mainonta, tapahtumat jne.) käytettiin 99 miljoona euroa, mikä on peräti 25 miljoona edellisvuotta enemmän. Tänä vuonna suurimmista mainostajista 44 prosenttia aikoo vähentää sponsorointia ja 11 prosenttia lisätä. Muutosta kuvaavaksi saldoluvuksi tulee -33. Karsinta kohdistuu enemmän sponsoroitavien kohteiden määrään kuin niihin panostettaviin summiin.

Suomalaisten yritysten eri kohteille maksetun sponsoroinnin arvo oli yhteensä viime vuonna 179 miljoonaa euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli vielä kahdeksan prosenttia. Urheilun osuus kokonaissponsoroinnista oli noin 60 prosenttia eli 109 miljoonaa. Pelkästään jääkiekko sai 32 miljoonaa. Kulttuurikohteita tuettiin 12 prosentin eli 21 miljoonan euron edestä. Muut kohteet saivat 49 miljoonaa euroa. Näihin sisältyi mm. ympäristö-, koulutus- ja yhteiskunnallisia kohteita. Lisäksi sponsoroinnin hyödyntämiseen, esimerkiksi tapahtumiin, käytettiin 99 miljoonaa euroa, mikä oli peräti kolmannes enemmän kuin edeltävän vuoden 74 miljoonaa.

Hyödyntämis- ja sopimuskulujen suhde on nyt myös lähempänä kansainvälistä keskitasoa.
    –Sponsoroinnin kannattavuus on selvästi kasvanut viime vuonna, koska mainostajat ovat rakentaneet sen ympärille merkittävästi enemmän omia tapahtumia ja muuta julkisuutta, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Sponsoroinnin rakenne pysyi hyvin samankaltaisena kuin edellisenä vuonna. Urheilun vahva asema suosituimpana sponsorointikohteena piti edelleen pintansa. Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä nuoriso- ja paikallisliikuntaa sponsoroi 48 prosenttia, jääkiekkoa 44 prosenttia ja urheilutapahtumia 41 prosenttia. Lähes samalle tasolle nousivat myös yhteiskunnalliset kohteet (40 %).