12.12.2005← Takaisin

Työelämän pelisäännöt koskevat nyt myös valmentajia

Suomalaiset valmentajat ovat saaneet historiansa ensimmäisen valmentajia koskevan työehtosopimuksen.

Sopimuksen allekirjoittajina olivat Suomen Ammattivalmentajat SAVAL ry, joka kuuluu Ylempien Toimihenkilöiden Neuvottelujärjestö YTN:ään  (AKAVA yksityissektorin neuvottelujärjestö) sekä Erityispalvelujen Työnantajaliitto/Urheilutyöantajat ry (Elinkeinoelämän Keskusliittoon kuuluva järjestö).
Työehtosopimusvaikutteisella liityntäpöytäkirjalla valmentajat liittyivät Urheilutyöantajien ja Valtion ja erityispalvelujen ammattiliiton VAL ry:n välillä sovittuun Urheilujärjestöjä koskevaan työehtosopimukseen, joka on voimassa 30.09.2007 saakka.
Nyt allekirjoitettu TES koskee ensivaiheessa noin 160 SAVALin jäsentä, jotka työskentelevät Urheilutyönantajayhdistyksen jäsenjärjestöissä. Kyseisessä työnatajayhdistyksessä on yli 50 jäsenjärjestöä pääasiassa urheilun keskusjärjestöjä, lajiliittoja, alue- ja piiriorganisaatioita sekä urheiluopistoja.

Liityntäpöytäkirjalla on sovittu joitakin SAVALin jäseniä koskevia työehtoja:
SAVAL saa oman valtakunnallisen luottamusmiehen. Tämä on varsin poikkeuksellinen menettely, sillä yleensä luottamusmies on työnantajakohtainen. Valmentajan työpaikkoja on toistaiseksi varsin vähän joten työsuhteissa esiintyvät erimielisyydet johtavat helposti asioiden henkilöitymiseen. Tämä voidaan vältää ainakin osittain luottamusmiesinstituution avulla. Esimerkiksi  työsuhteen päättymistilanteissa luottamusmies voi toimillaan vaikuttaa siihen, että asiat eivät personoidu, jolloin kiista-asioista ei aiheudu ongelmia työntekijälle, joka hakee uusia työpaikkoja alalta.

Toiseksi sopimuksessa on kirjaus valmentajien ammattitaidon ja osaamisen kehittämisestä sekä vuosittaisesta koulutussuunnitelman laatimisesta valmentajan ja työnantajan kesken. On myös sovittu, että valmentajalle korvataan koulutusajalta hänen säännöllinen ansiotulonsa.

Kolmantena merkittävänä yksityiskohtana liityntäpöytäkirjassa on sopijapuolten yhteinen näkemys ja suositus siitä, että valmentajan tullessa valituksi edustustehtäviin Suomen kisajoukkueen virallisena jäsenenä, osallistumisen ei tule vähentää valmentajan palkkaetuja.

- On todennäköistä, että selkeä sopimus, joka sitovasti koskee merkittävää määrää valmentajia, myös järjestäytymättömät ja pienemmät työnantajat ottavat  käyttöön valmentajien työehtosopimuksen, toteaa SAVALin puheenjohtaja Erkka Westerlund.
- Valmentajien työehtosopimuksen noudattaminen laajenee samalla kun Urheilutyönantajat ry:n jäsenkunta laajenee. Toivon mukaan laajenmisen suunta on seuroissa, sillä siellä on paljon yhdistyksemme jäseniä.