29.8.2005← Takaisin

Tohtorikoulutus käynnistyy Vuokatissa

Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitos aloittaa tohtorikoulutuksen Sotkamon Vuokatissa. VUODOC-hankkeessa koulutetaan tohtoreita, jotka perehtyvät erityisesti talviliikuntalajeihin sekä niihin liittyviin ihmisen toimintamekanismeihin ja menetelmällisiin ongelmiin.

Tohtorikoulutus rakennetaan jo käynnissä olevan liikuntateknologian maisteriohjelman rinnalle. Tavoitteena on, että ohjelmasta valmistuu seuraavan viiden vuoden aikana 5-7 liikuntatieteiden tohtoria.

- Ohjelma tukee maisterikoulutusta ja vahvistaa korkeatasoisen tieteellisen osaamisen syntymistä ja asiantuntijoiden sijoittumista Kainuuseen, toteaa maisterihankkeen vetäjä, tutkimusjohtaja Vesa Linnamo.

- Ajoituskin sopii loistavasti, sillä lokakuun alusta pääsemme muuttamaan uusiin laboratorio- ja toimistotiloihin Snowpoliksen teknologiapuistoon.

- Erinomaisesti edennyt maisterikoulutus on tehnyt mahdolliseksi aloittaa Vuokatissa myös tohtorikoulutus. Tähänastiset tulokset ja yhteistyön nopea kehittyminen ovat jopa ylittäneet odotukset. Vuokatin tohtorikoulutus edustaa uudenlaista pilottia alueellisessa vaikuttamisessa ja vahvistaa merkittävästi Jyväskylän yliopiston liikuntateknologian tutkimusta, rehtori Aino Sallinen korostaa.

Hanke saa ensimmäisen kahden vuoden aikana rahoituksen Oulun lääninhallituksen kautta kanavoituvalla ESR- ja EAKR- rahoituksella ja sen kansallisella vastinrahoituksella sekä Sotkamon kunnalta. Tavoitteena on, kuten maisteriohjelmankin osalta, saada koulutus vakinaistettua.

- Uudet laiteinvestoinnit sekä jatko-opintojen suorittaminen Vuokatissa mahdollistavat kansainväliset kriteerit kestävän tutkimustoiminnan syntymisen, kertoo liikuntabiologian laitoksen Neuromuscular Research Centerin johtaja professori Paavo Komi.

- Tulemme mm. varustamaan hiihtoputken ja hyppyrimäet voimanmittausjärjestelmillä sekä tekemään yhteistyötä Kajaanin mittalaitelaboratorion kanssa liittyen suksen luisto- ja pito-ominaisuuksiin. Tavoitteena on tehdä Vuokatista maailman johtava pohjoismaisten hiihtolajien tutkimuskeskus.

Tutkimustyön tuloksia esitellään kansainvälisellä areenalla jo ensi kesänä. Liikuntabiologian laitos järjestää yhdessä Vuokatin urheiluopiston, Snowpolis Oy:n ja Sotkamon kunnan kanssa kansainvälisen hiihtokongressin "International Congress on Science and Nordic Skiing" Vuokatissa 18.-20.6.2005.