9.12.2005← Takaisin

Tänään 40 vuotta latujen lumetusta Vuokatissa

Tänään täsmälleen 40 vuotta sitten Vuokatin Urheiluopistolla ensimmäisen kerran lumetettiin latuja "keinotekoisesti".

Pekka Makkonen (opiston nyt jo eläkkeellä oleva traktorimies) oli omista papereistaan löytänyt merkinnän, että 9.12.1965 kerättiin ensimmäisen kerran lunta Särkisen jäältä alamaaston latupohjalle. Vuokatin Urheiluopistolla on 60 toimintavuoden aikana nähty yksi jos toinenkin suorituspaikkoihin ja –välineisiin liittyvä kokeilu. Jotkut ovat jääneet elämään - kuten lumen kerääminen ja siirtäminen latu-urille vähälumisina vuosina. Alkuaikoina siirrettävät lumet kerättiin ihmisvoimin lapiohommina tienpohjilta, pelloilta ja järvien jäiltä. Nykyään siirrellään lähinnä tykkilunta, kuormaus tapahtuu kauhoilla ja siirto traktorilla.

Tänään perjantaina latujen tekijät joivat urheiluopistolla juhlakahvit työn lomassa - meneillään on latujen kunnostus viikon päästä hiihdettävää Skandinavia-cupia varten.