13.5.2006← Takaisin

Talven 2006 kiertopalkinnot jaettiin Lahdessa

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa jaettiin perinteisesti erilaisia kiertopalkintoja kauden kilpailutoiminnasta.

Pohjola-malja

Vuodesta 1997 kilpaillun Pohjola-maljan saa maastohiihdon seuraluokittelun voittaja, joka vuonna 2006 oli Valkeakosken Haka. Kiinnitys oli seuran kolmas. Edellinen oli viime vuodelta ja ensimmäinen vuodelta 2000.

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan vuosina 2003-2007 piirien kesken hiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella. Paras tänä vuonna oli Etelä-Pohjanmaa. Kiertopalkinnon tavoittelussa ensi vuosi on ratkaiseva, kun tämän vuoden jälkeen Etelä-Pohjanmaa ja viime vuoden voittaja Häme ovat tasapisteissä.

UMK-malja

Pohjoismaisten lajien SM-kilpailuissa piirien kesken kilpailtavaan UMK-maljaan saa kiinnityksen Lahden piiri 89 pisteellä. Lahti oli voittaja myös kahtena edellisenä vuonna. Vuonna 2006 toiseksi sijoittui Lapin piiri ja kolmanneksi Pohjois-Savo.

Suomi Salaman tiimalasi

Suomi Salaman lahjoittamaan Tiimalasiin saa kiinnityksen Hämeen Hiihto 171 pisteellä, toinen oli Pohjois-Savo 109 pisteellä ja kolmas Kainuu 92 pisteellä. Viime vuonna paras oli Lapin piiri ja toinen Pohjois-Karjala. Tiimalasiin pisteitä keräävät piirien edustajat menestymällä pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailuissa.

Paavo M:n Pokaali

Kolmannen kerran kilpailtavana olleeseen Suomen Hiihtoliiton kunniapuheenjohtajan Paavo M. Petäjän lahjoittamaan Paavo M:n Pokaaliin sai kiinnityksen Joutsan Pommi jo toisen peräkkäisen kerran. Ensimmäinen kiinnitys oli Valkeakosken Hakalla vuonna 2004. Pokaalista kilpaillaan SM-kilpailujen sprinttiviestikilpailussa tai sitä vastaavassa kisassa. Palkinto kiertää 2004-2011.

Helsingin Sanomain Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Vuosina 2002-2007 kilpailtavan Hopeasompa-viestien pokaalin vie vuodeksi palkintokaappiinsa FSS 146 pisteellä. Toisena oli Kymenlaakso 115 pisteellä ja kolmantena Etelä-Pohjanmaa 98 pisteellä. Ensi vuonna kiertopalkinnon lopullinen omistaja ratkeaa. Selvästi eniten pisteitä on tähän mennessä kerännyt Häme: 621 pistettä, toisena on FSS 534 pisteellä ja kolmantena 508 pisteellä.

Mäkihypyn Jokkeri-kiertopalkinto

Olympiavoittaja Jouko Törmäsen lahjoittamaan Jokkeri-kiertopalkintoon sai 2006 kiinnityksen Puijon Hiihtoseura 454 pisteellä. Toisena Lahden Hiihtoseura 379 pisteellä ja kolmantena Ounasvaaran Hiihtoseura 230 pisteellä. Kahtena edellisenä vuonna pokaalia isännöi Lahden Hiihtoseura.

Yhdistetyn Joksa-karhu

Yhdistetyn nykyisen päävalmentajan ja moninkertaisen arvokisamitalistin Jouko Karjalaisen lahjoittamaan Joksa-karhuun sai kiinnityksen Ounasvaaran Hiihtoseura. Sen keräämän 452 pisteen yltämiseen tarvittiin seuraavat kolme seuraa: 2. Kuusamon Erä-Veikot 145, 3. Lahden Hiihtoseura 127 ja 4. Jyväskylän Hiihtoseura 127 pistettä.

Liittovaltuuston kokouksessa todettiin myös jo aikaisemmin SM-hiihtojen yhteydessä jaetut kieropalkinnot: Haku-Veikon Malja ja Marja-Liisan pokaali.

Mestarihiihtäjä Veikko Hakulisen lahjoittamasta Haku-Veikon Maljasta kilpaillaan Suomen mestaruuskilpailujen 50 km:n hiihdossa. Sen saa haltuunsa seura, joka kolmen parhaan kilpailijan yhteisaika on paras. Vuonna 2006 kiinnityksen otti Haapaveden Urheilijat, jolle kiinnitys oli toinen. Ensimmäinen on vuodelta 2003.

Mestarihiihtäjä Marja-Liisa Kirvesniemen lahjoittamasta Marja-Liisan Pokaalista kilpaillaan Suomen mestaruuskilpailujen 30 km:n hiihdossa. Sen saa haltuunsa seura, jonka kolmen parhaan kilpailijan yhteisaika on paras. Vuonna 2006 kiinnityksen otti Lappeen Riento, jolle kiinnitys oli toinen. Ensimmäinen on vuodelta 2003.