13.10.2006← Takaisin

Suomi mukaan Unescon antidopingsopimukseen

Valtioneuvosto esittää eduskunnan hyväksyttäväksi Unescossa vuonna 2005 tehdyn kansainvälisen dopingin vastaisen yleissopimuksen ja sen voimaansaattamista koskevan lakiehdotuksen.

Yleissopimuksella pyritään edistämään maailmanlaajuisesti urheilun dopingin vastaista toimintaa sekä Maailman antidopingtoimiston (WADA) roolin tunnustamista urheilun kansainvälisen antidopingtoiminnan koordinoijana. Hallitus päätti asiaa koskevan lakiesityksen sisällöstä torstaina 12. lokakuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina.

Suomalainen lainsäädäntö täyttää yleissopimuksessa sopimusosapuolille asetetut vaatimukset, eikä sopimuksen hyväksyminen edellytä muutoksia voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Yleissopimuksen kansainvälinen voimaantulo edellyttää, että 30 valtiota ratifioi tai hyväksyy sen. Sopimuksen on tähän mennessä ratifioinut tai siihen on liittynyt 17 valtiota.

Suomessa sopimuksen voimaantulo edellyttää eduskunnan hyväksymisen. Esityksen voimaansaattamista koskeva laki tulee voimaan erikseen annettavalla tasavallan presidentin asetuksella.