1.2.2008← Takaisin

Suomen mäkijoukkueen suksihuolto valmiina lentomäen MM-kilpailuihin

Mäkihypyn kauden arvokilpailut Oberstdorfin lentomäessä ovat jo kolmen viikon päästä käynnissä. Lentomäen mitalit ratkotaan helmikuun 22.-24.2. Heini Klopferin HS 213-mäessä.

Suomen joukkueen huoltopäällikkö Ville Kantee toteaa Suomen joukkueen mäkisuksihuollon olevan hyvällä mallilla tuleviin kilpailuihin.

- Urheilijoiden suksikalustoa testataan sekä tehdään viimeisiä testejä hiontapuolella. Oberstdorfin lentomäessä on normaalilatu, ei siis mitään jäähdytysjärjestelmää, toki jotain kemikaaleja varmasti käytetään – niihin olosuhteisiin pyritään löytämään paras mahdollinen ratkaisu, kertoo Kantee viimeisten viikkojen suunnitelmista ennen MM-kilpailuja.

Testaus on toteutettu kilpailumatkoilla

- Suomessa on ollut sen verran huonot lumiolosuhteet tähän saakka, että varsinainen testaaminen on ollut kotimaassa hankalaa. Olemme tehneet testejä jopa kilpailutilanteissa, mutta olemme jo hyvällä suunnalla, toteaa Kantee.

Oberstdorfin lentomäen ylämäen jyrkkyys vaikuttaa vauhtierojen pienenemiseen

Obersdorfin jyrkästä ylämäestä Kantee muistuttaa, että se sopii toisille paremmin kuin toisille, mutta yleisesti jyrkässä mäessä vauhdit kasvavat ja niiden erot toisiinsa pienenevät.

Mäkisukset huolletaan käsityönä - lentomäen kilpailuissa huolto tekee pitkää päivää

- Tavoitteena on valmistella 2-3 paria suksia jokaiselle urheilijalle kilpailuun. Mäkisukset tehdään käsityönä, joten kaksi samanlaista paria on jo haasteellista saada tehtyä. Tänä vuonna olemme onnistuneet siinä kuitenkin hyvin. Lentomäessä erilaista ovat suksissa käytettävät kovemmat voiteet, suksella lasketaan kovemmalla vauhdilla ja pidempi matka, jolloin voidekin kuluu enemmän. Rutiini suksen tekemisessä on sama kuin suurmäessä, mutta työstämiseen kuluu enemmän aikaa, kertoo Kantee huollon toiminnasta.

Suomen joukkueen huolto menee hyvissä ajoin kilpailuareenalle

- Matkustamme suoraan MM-kilpailuja edeltävästä maailmancupista Willingenistä suoraan Oberstdorfiin. Meillä on hyvin aikaa varmistaa hyvät huoltotilojen valmiudet ja ennätämme tarkistamaan ylämäkeen liittyvät erityisominaisuudet sekä selvittämään millaisin periaattein kilpailunjohto toimii kilpailuissa, selvittää Kantee kilpailuviikon suunnitelmista.

Ville Kanteella on kokemuksia Oberstdorfista omilta kilpailuajoiltaan sekä huoltopuolelta ja odottaa järjestelyiden olevan jälleen kunnossa

- Puitteet tulevat olemaan varmasti hyvät huollolle ja urheilijoille. Oberstdorfissa järjestelyt ovat aina toimineet hyvin. Jo omana kilpailuaikanani oli huollolle järjestetty oma työtila ja urheilijoilla omat tilat.

Lentomäen MM-kilpailut käydään Saksan Oberstdorfissa 22.-24.2.2008.
Linkki kilpailujärjestäjien sivuille tästä