14.11.2005← Takaisin

Suomen maastohiihtojoukkue lähtee täysillä maailmancupkauteen

Maastohiihdon maailmancup starttaa normaalimatkojen osalta ensi viikonloppuna Norjan Beitostölenissä, jossa naiset hiihtävät perinteisellä hiihtotavalla 10 km ja miehet 15 km. Lisäksi ohjelmassa ovat viestit (P+V).

Suomen joukkue

Naishiihtäjät:
Virpi Kuitunen, Riitta-Liisa Lassila, Aino-Kaisa Saarinen, Riikka Sarasoja, Kirsi Välimaa

Mieshiihtäjät:
Jari Isometsä, Sami Jauhojärvi, Teemu Kattilakoski, Ville Nousiainen, Olli Ohtonen

Valmennus ja huolto:
Päävalmentaja Reijo Jylhä, naisten valmentaja Ismo Hämäläinen,
Fysioterapeutit Vesa Sirkka ja Kari Vinkki
Huoltopäällikkö Per-Ole Lindell, huoltoryhmä: Heikki Alakärppä, Reino Holck, Pekka Kemppi, Ossi Kuntola, Timo-Jaakko Salokangas

Maastohiihdon päävalmentajan Reijo Jylhän mukaan Beitostöleniin lähdetään heti tosimielellä.
- Meillä on tasokas naisten joukkue ja hiihtotapakin on henkilökohtaisessa kilpailussa perinteinen, joten on itsestäänselvyys, että meillä on alusta lähtien kovat piipussa ja tavoitteena on päästä podiumille. Miesten joukkueen tavoitteena ovat sijoitukset 20 parhaan joukossa. Uskomme, että pääsemme tuohon tulokseen päinvastoin kuin viime vuonna, jolloin hyvistä odotuksista huolimatta jäätiin miehissä ilman maailmancupin pisteitä. Aikaero 20 joukkoon ei tuolloinkaan ollut kuin 15 sekuntia, ero jonka kuromiseen tasaisessa joukkueessamme on mahdollisuudet useammallakin hiihtäjällä.
Miesten osalta Jylhä kuitenkin odottaa Beitostölenissä erityisesti viestiä.
- Teemu Kattilakoski on mukana pelkästään viestiä varten ja muutenkin viesti on erityisen mielenkiinnon kohteena, sanoo päävalmentaja Jylhä. Lisäksi hän seuraa tarkalla silmällä myös miesten joukkueen junioria  ( joulukuussa 22 v) , Ville Nousiaista, joka tuli joukkueeseen SkiCatsien haastajaryhmästä.
- Ville on odotettu nousija nuorista hiihtäjistä, varsinkin kun on kyse perinteisestä hiihtotavasta. Viime talvena hän ei hävinnyt ainoatakaan kotimaista kilpailuansa ennen kevään yleisen sarjan SM-hiihtoja Vuokatissa. Holmenkollenin 50 kilometrillä suoritus oli erinomainen, vaikka mies jäikin niukasti mc-pisteiden ulkopuolelle (31:s.).

Beitostölenin ohjelma

Beitostölenin maailmancupin järjestäminen oli lumettomuuden takia veitsen terällä viime hetkiin asti. Kilpailujen pitäminen varmistui lopulta sääennusteiden luvattua pakkasta. Järjestäjät uskovat saavansa kilpailupaikat kuntoon perjantaiksi 18.11. Sitä ennen ei harjoittelumahdollisuuksiakaan luvata. Lisätietoja http://www.beitoworldcup.com/

Aikataulu (paikallista aikaa)
Lauantaina 19.11.2005
klo 10.30 naiset 10 km P
klo 12.30 miehet 15 km P
Sunnuntaina 20.11.2005
klo 10.30 naiset 4x5 km (P+V)
klo 12.30 miehet 4x10 km (P+V)

Tulokset ja on line-seuranta: www.fis-ski.com

Kilpailutapahtuman lisäksi Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) on kutsunut urheilijoita, valmentajia ja välinevalmistajien edustajia avoimeen informaatio- ja keskustelutilaisuuteen perjantaiksi 18.11.2005 klo 17.30-19.00. Tilaisuudessa käsitellään kausien 2005/06 ja 2006/07 maailmancupeja sekä FIS:n hallituksen päätöksiä ym. yhteisiä asioita.

Beitostölen televisioissa

Yle TV2 televisioi Beitostölenin maailmancup-kilpailut Suomessa. Bror-Erik Wallenius selostaa kilpailuja seuraavasti:

Lauantaina 19.11.
klo 11.25 naisten 10 km P
klo 15.40 miesten 15 km P
Sunnuntaina 20.11.
klo 11.25 naisten 4x5 km (P+V)
klo 13.25 miesten 4x10 km (P+V)