29.12.2006← Takaisin

Suomen joukkue valmiina Tour de Skihin

Suomen kuuden hiihtäjän joukkue on valmiina sunnuntaina Münchenissä alkavaan Tour de Skihin.

Innolla maastohiihdon uuteen kilpailutapahtumaan lähtevät naisista Virpi Kuitunen, Pirjo Manninen, Riitta-Liisa Roponen, Aino-Kaisa Saarinen sekä miehistä Ville Nousiainen ja Sami Jauhojärvi. Maailmancupia johtavan Kuitusen lisäksi ryhmästä löytyy muitakin kärkisijoille tähtääviä.

Roponen tähyää kymmenen joukkoon

La Clusaz’ssa uransa ensimmäisen henkilökohtaisen maailmancupin palkintopallisijan napannut Riitta-Liisa Roponen on ”vähän meinannut alkaa sairastamaan” joulutauolla, mutta pahemmin flunssa ei häntä ole kuitenkaan rasittanut.
”Yksi tai kaksi harjoitusta on jäänyt väliin”, hän kertoo.
Roposta Nove Meston osakilpailujen peruuntuminen harmittaa, koska sitä myöten jäivät pois hänelle mieluisa vapaan normaalimatka. Varsinaisia sijoitustavoitteita hän ei osaa uuteen kilpailutapahtumaan asettaa.
”Jos tällä tavalla hiihdän kuin olen hiihtänyt, se riittää kyllä. En kuitenkaan ole hiihtänyt näin monia kisoja näin lähekkäin ja sprinttejä ylipäätään vain muutaman kerran koko uralla. Kokonaiskilpailussa 10 sakkiin kuitenkin.”, Roponen pohtii.

Saarinen lähtee taistelemaan kärkisijoituksista

Aino-Kaisa Saarinen lensi suoraan La Clusaz’in maailmancup-reissulta Muonioon, josta hän palasi jouluaattona kotiin Hollolaan. Nove Meston kisojen peruuntuminen muutti ”Aikun” ohjelmaa niin, että hän palasi tapaninpäivänä vielä Muonioon, jossa harjoittelee hyvissä olosuhteissa perjantaihin asti.
”Tour de Skissä tavoite on mahdollisemman korkealle. Kyllä sinne lähdetään kärkipään sijoituksista tappelemaan. Viimeisistä maailmancupin kisoista (ennen joulua) jäi hyvä mieli, tiedän että olen kunnossa ja luistelukin kulkee”, Saarinen sanoi.
Hollolalainen sanoo olevansa pettynyt, että Nove Meston kaksi kilpailua peruuntuivat.
”En kyllä osaa sanoa, onko siitä minulle haittaa vai hyötyä”, hän tuumii.

Manninen innolla sprinttejä hiihtämään

Pirjo Manninen lähtee hiihtämään Tour de Skitä ”mielenkiinnolla”.
”Tavoitteena on, että saisi hyvin pisteitä ja kuuman ryhmän paikan vakiinnutettua. Lisäksi on mukava päästä pitkästä aikaa hiihtämään sprinttejä. Nove Meston peruuntuminen harmittaa totta kai sinänsä, mutta ihan tarpeeksi vaativa, rankka rupeama on nytkin”, Manninen tuumii.
Joulutauon Manninen vietti paitsi kotonaan Sotkamossa myös Rovaniemellä, jossa hän hiihti tapaninpäivänä kilpailuissa 10 kilometriä vapaalla. Sijoitus oli toinen, 1.13,4 Kaisa Varikselle hävinneenä.
”Se kisa meni ihan hyvin. Olin viimeksi hiihtänyt vapaan kisan Oloksella marraskuun alussa. Teknisesti se oli hyvä suoritus ja kun kisoja saa enemmän, tulee vauhtiakin”, Manninen tuumi.

Jauhojärveä näkee sprinttereiden nyt hyötyvän

Sami Jauhojärveä Nove Meston kisojen peruuntuminen ja sitä myötä kahden normaalimatkan poisjääminen harmittaa.
”Sprintterit hyötyivät ja kokonaisuutena Tour de Ski helpottui valtavasti. On täällä pohjoisessakin hiihdetty kuusi normaalimatkaa kuuteen päivään, tosin matkat ovat olleet kymmenen kilometriä”, Jauhojärvi vertailee Lapin kisoihin.
Vaikka ohjelma supistuikin, Jauhojärven tavoite on ennallaan: voittaa jokainen osakilpailu. Tour de Skihin hän on valmistautunut sekä Rovaniemellä että Ylitorniolla. Rovaniemellä hän hiihti tapaninpäivänä kilpaa ja voitti 15 kilometrin vapaalla Hannu Mannisen 16,7 sekunnilla.
”Se kisa kertoi, että Hannu on aika hyvässä hiihtokunnossa! Itselläkin hiihto oli parempaa kuin La Clusaz’ssa”, Jauhojärvi arvioi.

Nousiainen tähyää 20 joukkoon

Ville Nousiainen harjoitteli La Clusaz’n jälkeen Vuokatissa, josta siirtyi jouluksi kotiinsa Kouvolaan.
”Vehkalahdella on onneksi ollut tykkilumilatu ja tänään (torstaina) Kouvolassakin on tullut lunta ja on päässyt hiihtämään”, Nousiainen sanoo.
Nousiainen odotukset Tour de Skistä kiteytyvät kahteen sanaan: rankkaa väsymystä.
”Se on vähän sellainen kisa, että ei tiedä, kun sellaista ei ole ikinä ollut. Kun ei huonosti hiihdä, kokonaiskilpailussa voi olla 20 joukkoon. Siitä ei kyllä tiedä yhtään, miten aikaeroja lähtee muodostumaan”, Nousiainen tuumii.
Hän sanoo myös olevansa ”enemmän iloinen” Nove Meston kilpailujen peruuntumisesta, sillä kaksi kovaa kilpailua jäi nyt pois.

Joukkue lähtee Müncheniin lauantaina.

****
YLE:n televisiolähetykset Tour de Skistä seuraavasti:

su 31.12.   TV2 klo 11.25-   München, sprintit
ti 2.1.        TV2 klo 12.55-   Oberstdorf,  naisten ja miesten takaa-ajot
ke 3.1.       TV2 klo 11.25-  Oberstdorf,  naisten 10 km ja miesten 15 km
pe 5.1.       TV2 klo 13.55-  Asiago, sprintit
la 6.1.        TV2 klo 14.45-  Val di Fiemme, naisten 15 km yhteislähtö
                 TV2 klo 16.45-  Val di Fiemme, miesten 30 km yhteislähtö
su 7.1.       TV2 klo 15.05-  Val di Fiemme, naisten 10 km ja miesten 15 km ("final climb")

****
Tour de Skin aikana joukkueen vapaamuotoisempia reissukuulumisia on luettavissa Hiihtoliiton nettisivuilla http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/tour_de_ski/

Tour de Skin viralliset nettisivut: http://www.tour-de-ski.com/