17.2.2009← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto vaatii FIS:lta toimenpiteitä mäkikilpailujen turvallisuuden parantamiseksi

Suomen Hiihtoliitto on lähettänyt virallisen kirjelmän Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) yhdistetyn ja mäkihypyn komiteoille sekä FIS:n mäkihypyn ja yhdistetyn johtajalle Walter Hoferille ja yhdistetyn johtajalle Ulrich Wehlingille koskien Klingenthalissa 15. helmikuuta pidettyä yhdistetyn mäkikilpailua.

Kirjelmässä todetaan, että ko. kilpailu toteutettiin vaarallisella ja epäreilulla tavalla. Kilpailun johto toimi vastoin FIS:n perusperiaatteita, joihin kuuluvat reilu peli ja urheilijan turvallisuus. Koska kilpailun jury ei reagoinut vallinneisiin olosuhteisiin, kaikki kilpailijat eivät voineet kilpailla täysillä, sillä lähtönopeudet hyppyrin nokalla olivat liian korkeat ja riski liian pitkiin hyppyihin oli suuri.

Jury ei reagoinut vaikka useat hyppääjät ylittivät 140 metrissä olevan HS-pisteen, eivät esim. silloin kun numero 28, David Zauner AUT kaatui 148 metrin hyppynsä. Kuitenkin tiedettiin, että ko. viikonlopun ja koko kauden paras hyppääjä, Anssi Koivuranta, oli vielä tulossa. Jury ei myöskään reagoinut mitenkään, vaikka Suomen päävalmentaja useampaan otteeseen vaati lähtölavan laskemista ja kilpailukierroksen aloittamista alusta.

Epäammattimaisella toiminnallaan jury vaikutti merkittävästi ko. maailmancupin osakilpailun tuloksiin ja samalla saattoi maailmancupia johtavan urheilijan loukkaantumisvaaraan vain muutamaa päivää ennen Liberecin MM-kisojen alkua.
    Suomen Hiihtoliitto vaatii ko. kilpailun juryyn kuuluneille kirjallista varoitusta. Sen lisäksi SHL vaatii, että FIS ottaa urheilijoiden turvallisuuden jokaisen yksittäisen kilpailun pääasiaksi. Lisäksi edellytetään, että jokaisen urheilijan on saatava mahdollisuus tehdä kilpailussa parhaansa.