10.5.2009← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokous pidettin 9.5.2009 Jyväskylässä

Urheilullinen tulos ja menestyminen kaikkien lajien osalta olivat Hiihtoliitossa kunnossa vuonna 2008. Kukaan ei tätä kiistänyt ja yhteinen ylpeys tässä asiassa jaettiin kokousväen kesken. Hiihtoliiton talousasiat puhuittivat kokousväkeä sitäkin enemmän.

Vuoden 2008 taloustulos puhutti

Talous, kuten muutkin asiat käsiteltiin avoimin ovin, eli kuka tahansa olisi voinut tulla kuuntelemaan selvitykset, missä Hiihtoliitossa mennään.

Oma kumulatiivinen omapääoma on noin 750 000 euroa miinuksella. Tämä ei vielä kaada järjestöä. Kassavarojen riittävyys ja maksuvalmius ovat tiukalla, mutta hallinnassa edelleen.
Uusi, toista päivää töissä oleva, toiminnanjohtaja Juha Viertola näki tilanteen haasteellisena, mutta ei asiana, jota ei voitaisi ratkaista.
- Liitolla on hyvä maine maksajana, että aina on laskut maksettu. Viiveitä on tullut, mutta maksujen siirtämisistä on sovittu maksun saajien kanssa. Kaikki velvoitteet on Hiihtoliitossa hoidettu ennenkin ja hoidetaan jatkossakin.

Talouspäällikkö Auli Miettinen viestitti kokousväelle tilintarkastajien lausunnon.
- Akutti maksuvalmius on saatava kuntoon nopeasti ja sen jälkeen on luotava pitkän tähtäimen suunnitelma ja toimiva talous-seuranta, oli talouspäällikön viesti kokousväelle.

Pahimmin taloutta rasitti vuonna 2008 mäkihyppy, tehden 340 000 euron miinustuloksen. Yhdistetyn hiihdon miinus oli 33 000 euroa. Alppihiihdon ja freestylen miinustulos oli 36 000.
Maastohiihto on tehnyt neljänä viimeisenä vuotena plustuloksen ja oli myös 2008 tilinpäätöksessä 40 000 euroa plussalla.

Mäkivaliokunnan puheenjohtaja ja johtokunan jäsen Ilkka Tiilikainen totesi kokousväen edessä, että mäkihypyn kulut ovat karanneet viime vuosina hallinnasta. Asioiden paremmalle tolalle saattamiseen on ryhdytty kovalla kädellä ja asiat saadaan kuntoon jo tänä vuonna.

Vilkkaan ja kriittisen keskustelun ja saatesanojen myötä kokousväki myönsi vastuuvapauden asianosaisille vastuuhenkilöille vuoden 2008 tilinpäätöksen osalta.

Maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn organisaatiot ja toimintatavat uudistuvat

Vuoden 2009 alku on käytetty lajeissa toimintojen uudistamisen suunnitteluun ja tehostamiseen jatkossa. Suunnitellut uudet toimintavat otetaan tehokäyttöön 2010 aikana. Liittovaltuustolla ei ollut kyseisiin asioihin huomauttamista, eli uudistukset toteutetaan ajatellulla tavalla.

Lajit ovat itsenäistymässä omiksi yhdistyksiksi

Alppilajit ovat olleet 1.1.2009 jälkeen oma yhdistys. Maastohiihto päätti Jyväskylässä 8.5. järjestäytyä myös omaksi yhdistykseksi.
Suomen Maastohiihto ry:n perustaminen puhututti jonkin verran kokousedustajia. Uudessa yhdistyksessä on mukana 11 piiriä ja FSS. Loput piirit tekevät liittymispäätökset itsenäisesti sen jälkeen, kun ovat pitäneet kevätkokouksensa.

Lajien välinen vastuujako Hiihtoliiton pääomajaosta vuoden 2008 jälkeen syntyi

Hiihtoliiton talouden kuntoon saattamisen ensimmäinen askel tapahtui jo kokouspaikalla, kun johtokunta piti pikakokouksen. Lajiryhmät pääsivät alustavaan yhteisymmärrykseen talousvelvoitteiden vastuunjaosta lajien kesken vuoden 2008 tilinpäätöslukujen perusteella. Kokousväki sain Hiihtoliiton johtokunnalta sitoumuksen, että se tekee välittömästi suunnitelman maksuvalmiuden kuntoon saattamisesta.
Lajiryhmien maksuvelvoitesopimuksella Hiihtoliitto konsernille pystytään korjaamaan akutti kassavaje. Mäkihypyssä, yhdistetyssä ja maastohiihdossa tämä tarkoittaa sitä, että on saatava uutta rahoitusta sisälle ja selkeitä kulujen karsimistoimia jo vuonna 2009. Myös alppilajit (SSF ry) sitoutuu omaan osaansa Hiihtoliiton pääoman korjaamismaksuna vuoden 2008 lopun tilanteen pohjalta.

Kokoukset ovat pohdintaa, keskustelua ja yhteisen päätöksen tekemistä varten

Hiihtoliitossa on totutti siihen, että asioista keskustellaan kokouksissa railakkaastikin. Kun yhteinen päätös on tehty, toimitaan sen mukaan ja voidaan mennä vaikka samassa autossa kotiin, suunnitellen jo yhteistä eloa ja tulevaisuutta tehdyn päätöksen mukaisella tavalla. Tämä hyvä piirre saisi jatkua edelleenkin.