12.10.2007← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton asettamat tavoitteet alppihiihtokaudelle 2007 – 2008

Alppihiihdon maailmancup käynnistyy Itävallan Söldenistä 27.–28.10.

Alppimaajoukkueiden harjoittelu on sujunut erinomaisesti ja loukkaantumisilta on vältytty. Valmentajien mukaan naisten ja miesten joukkueet ovat paremmassa iskussa kuin koskaan.

Urheilijoiden omien tavoitteiden lisäksi alppihiihdon lajiryhmälle on asetettu tavoitteita SHL:n alppilajien toimesta. Lajijohtaja Janne Leskisen mukaan tekniikkalajeissa maailman kovimmassa kärjessä laskevien Tanja Poutiaisen ja Kalle Palanderin tulisi säilyttää paikkansa huipulla. Vauhtilajeissa edetään urheilijoiden ehdoilla sen mukaisesti kuin kehittymistä tapahtuu.

- Tulevalla kaudella myös nuoremman kaartin pitäisi jo nousta haastamaan kansainvälistä kärkeä Sanni Leinosen tavoin. Sitä kautta saisimme maailmancupin edustuspaikkoja lisää ja lähtönumeroidenkin tulisi pienentyä, suunnittelee Leskinen.

Suomun hiihtokeskuksesta alppihiihdon virallinen harjoittelukeskus

Suomun hiihtokeskus ja Suomen Hiihtoliiton alppilajit ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jossa Suomusta tulee alppihiihdon virallinen harjoittelukeskus. Jo nyt hiihtokeskuksessa on tehty paljon työtä, jotta olosuhteet ovat tulevalla kaudella alppimaajoukkueille paremmat.

- Rinteiden muokkaustöitä on tehty hurjasti ja lumetuskalustoa on uusittu, jotta rinteet saadaan kuntoon pikaisesti pakkasten tultua, kertoo Olli Maunula Suomun hiihtokeskuksesta.

Keväälle 2008 on suunniteltu jo mittavia rakennustöitä rinteisiin ja majoituskapasiteettiin. Tulevaisuuden tavoitteena on hakea jopa alppihiihdon maailmancupin osakilpailuja järjestettäväksi Suomulla. Lyhyemmällä tähtäimellä investointien päämääränä on taata alppimaajoukkueelle kansainväliset mittasuhteet täyttävät harjoitusolosuhteet ensilumista pitkälle kevääseen asti. Mikäli asiat etenevät suunnitelmien mukaan, alppilajien lajijohtajan Janne Leskisen mukaan tämä tukee erinomaisesti alppilajien luomaa kokonaisstrategiaa.

-  Maailmancup-joukkueiden osalta harjoitukset painottuvat alkutalveen ja kevääseen. Loppukeväällä on tärkeää päästä testaamaan välineitä ja Suomulla on siihen hyvät mahdollisuudet. Koko hiihtokautta katsottaessa toimii Suomu myös nuorten maajoukkueen harjoittelukeskuksena ja tietysti myös alppihiihdon koulutuskeskuksena, summaa Leskinen sopimuksen hyötyjä suomalaiselle alppihiihdolle.

Sopimus Suomun hiihtokeskuksen kanssa on 1+3 vuotta. Harjoitusolosuhteiden paranemisen lisäksi sopimus vahvistaa entisestään alppihiihdon taloudellista tilannetta Hiihtoliitossa.