12.10.2006← Takaisin

Suomen alppilajien historia esillä Hiihtomuseossa Lahdessa

Milloin ja miten alppilajit tulivat Suomeen ja miten niiden historia täällä on kulkenut? Näihin kysymyksiin antaa vastauksia HUIPULTA – Alppilajien historiaa Suomessa –näyttely.

Hiihtomuseon alppilajinäyttely antaa tiiviin tietopaketin alppilajeista Suomessa. Käsittelyssä ovat laajemmin alppihiihto ja freestyle, unohtamatta kuitenkaan lumilautailua tai nopeuslaskuakaan. Myös mm. hiihtokeskuksia ja alppihiihdon opetusta käsitellään.

Näyttelyssä on tiiviiden tietopakettien lisäksi paljon kuva-aineistoa ja urheilijoiden ja muiden tahojen näyttelyyn toimittamia varusteita, palkintoja ja muuta esineistöä.

- Tätä näyttelyä on ollut hauska tehdä. Aloitimme työn jo kaksi vuotta sitten. Vaikka olimme aikaisin liikkeellä, on lopussa nytkin ollut aika mylläkkää, kun lahjoittajat ovat olleet liikkeellä. Meillä on tässä paljon sellaista aineistoa, joka voisi aivan hyvin olla jatkuvasti esillä meidän perusnäyttelyssämmekin. Suunnitelmissa on tällä hetkellä, että näyttely on esillä kolme-neljä vuotta. Meillä käy museossa runsaasti väkeä ja uskon, että tämäkin näyttely kiinnostaa. Näyttelyn kylkeen tarjoamme koululais- ym. ryhmille teemaopastuksia, joiden yhteydessä on käytössä myös keväällä käyttöön otettu visailutaulu, kertoo Lahden kaupunginmuseon tutkija Helena Parviainen.

Vasta avattuun näyttelyyn tutustumassa oli myös Suomen ensimmäisiin alppihiihdon olympiaedustajiin kuuluva Pentti Alonen.
- Hienoa, että tällainen näyttely on saatu aikaiseksi, Alonen tuumasi ja bongaili esillä olevista kuvista tuttuja naamoja ja löysi myös omia palkintojaan, joita hän oli museon käyttöön luovuttanut.