29.5.2006← Takaisin

Suomella on edustus lähes kaikissa FIS:n tärkeimmissä elimissä

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) vasta valittu hallitus nimesi ensi töikseen mm. suuren joukon eri komiteoiden ja alakomiteoiden jäseniä kaudelle 2006-08.

Suomi sai toivomansa edustuksen lähes kaikkiin FIS:n tärkeimpiin elimiin.

- Tavoitteenamme on olla mukana päätöksenteossa ja se tarkoittaa edustusta kaikissa tärkeimmissä komiteoissa ja alakomiteoissa, sanoo FIS:n hallituksessa Suomea uutena edustava SHL:n puheenjohtaja Jaakko Holkeri.

- Valinnat sujuivat toiveidemme mukaisesti muilta osin, mutta alppihiihdon pääkomiteaan emme vielä saaneet omaa edustusta. Päätöksen perusteluna oli, että komiteaa ei haluttu nykyisestä laajentaa. Ehdokkaamme komiteaan oli lajijohtaja Janne Leskinen, Holkeri kertoi.

Yhteensä 24 FIS:n komiteaan ja alakomiteaan tuli valituksi suomalaisedustus. Heistä Jouko Törmänen jatkaa mäkihypyn hallituksen puheenjohtajana. Freestylekomiteassa jatkaa Jyrki Säämänen ja yhdistetyn hallituksessa Ilkka Tiilikainen. Maastohiihtokomiteaan valittiin uutena Per-Ole Lindell, komitean suomalaisjäsenen Jaakko Holkerin tultua valituksi FIS:n hallitukseen. Nopeuslaskukomiteasta jäi pois sen pitkäaikainen puheenjohtaja Kalevi Häkkinen, joka valittiin komitean kunniajäseneksi. Nopeuslaskukomitean uusi suomalaisjäsen on Ville Auvinen. Lumilautailukomitean uusi jäsen on Krister Bäckström.

- Meidän kannaltamme mielenkiintoista on mm. se, että Maastohiihtovaliokunnan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin norjalainen Vegard Ulvang komiteaa aikaisemmin johtaneen slovenialaisen Peter Petricekin luovuttua tehtävästä. Lääketieteellisen komitean uusi puheenjohtaja Hubert Hörterertulee Itävallasta, Holkeri kertoi.

Suomen Hiihtoliiton edustajat Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) hallituksessa, komiteoissa ja alakomiteoissa 2006-08

FIS:n hallitus: Jaakko Holkeri (uusi)

Maastohiihto:
Maastohiihdon hallitus: Per-Ole Lindell (uusi)
Säännöt ja kontrolli - alakomitea: Juha Kolu
Maailmancup ja mannerten väliset cupit - alakomitea: Reijo Jylhä (uusi)

Mäkihyppy:
Mäkihypyn hallitus: Jouko Törmänen (puheenjohtaja)
Hyppyrimäet - alakomitea: Pekka Hyvärinen
Toimitsijat, säännöt ja kontrolli - alakomitea: Pekka Hyvärinen
Mäkihypyn kilpailukalenterin suunnittelu -  alakomitea: Eero Kuusinen
Varusteet ja kehitys - alakomitea: Janne Marvaila