28.4.2009← Takaisin

Suomalaishiihtäjät testaavat olympialatuja erinomaisissa olosuhteissa

Kuusi suomalaishiihtäjää on neljän päivän ajan tutustunut ensi talven tärkeimpiin latuihin, olympialaisten talvikisojen reitteihin Whistlerissä, Kanadassa. Mukana ryhmässä ovat Aino-Kaisa Saarinen, Virpi Kuitunen, Matti Heikkinen, Teemu Kattilakoski, Matias Strandvall ja Kalle Lassila.

- Meitä valmentaja on matkassa kaksi, minun lisäkseni myös päävalmentaja Magnar Dalen. Lisäksi mukana on ampumahiihdon päävalmentaja Jonne Kähkönen - ampumahiihtäjiä ei ole mukana, kertoi hiihtojoukkueen valmentaja Eero Hietanen.

- Kaikki on sujunut suunnitelmien mukaisesti. Hiihtäjille on tärkeätä päästä kiertämään ladut lumiolosuhteissa. Olot ovatkin olleet koko ajan suorastaan erinomaiset, hienot kevätkelit. Lunta on metrin verran ja ladut ovat kuin raiteet. Yöllä on ollut pakkasta ja se pitää lumen jäisenä vaikka ilma päivää myöten lämpeneekin. Lenkiltä palatessamme on ollut jo kymmenisen astetta plussalla, kertoi Hietanen ja sanoi myös Ruotsin maajoukkueen olevan paikalla.
    - Ladut ovat auki maajoukkueille 5.5. saakka. Meidän jälkeemme tulee vielä Kanadan oma joukkue, Hietanen tietää.
    - Tulevat olympialadut ovat hyvin hiihdettävät. Ne ovat vaativat, pitkiä nousuja ja mutkaisia laskuja, ei kuitenkaan liian vaikeita. Kilpailullisesti kaikki näyttäisi olevan valmista. Muuten täällä vielä on täysi tekemisen meininki. Olympiakylää rakennetaan kaiken aikaa, sinne emme päässeet edes käymään. Sen lisäksi iso urakka on Vancouver - Whistler -tie, jota ollaan kisoja varten leventämässä, Hietanen kertoi.

Hiihtäjien uuden kauden ohjelma on Hietasen mukaan vielä avoinna.
    - Maastohiihtovaliokunta nimeää kauden 2009-2010 joukkueet ensi kuun alkupuolella, samaan aikaan päätetään myös leiriohjelma. Suomen Olympiakomitea on nimeämässä ensimmäisiä urheilijoita Vancouveriin toukokuun lopulla. Paljonko hiihtäjiä tullaan tässä vaiheessa esittämään, on vielä auki. Asia käsitellään myöhemmin, Hietanen sanoi.