Suomalaiset mukana alppihiihdon kehittämisprojektissa
Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) on käynnistänyt projektin alppihiihdon maailmancupin kehittämiseksi. Projektin tavoitteena on rakentaa alppihiihdon maailmancuptapahtumista kiinnostavia ja kuluttajaystävällisiä tuotteita.
”Alpine Optimisation Project” on vuoden mittainen ja sen aikana tehdään selvitystyötä maailmancuptapahtumien nykyisestä tilasta sekä ideoidaan kehitysehdotuksia, joilla hiihtourheilu ja erityisesti alppihiihto keräisi uutta yleisöä ympäri maailman.
Projektin kolme asiantuntijatyöryhmää – urheilun, tapahtuma-, markkinointi- ja viestinnän sekä median työryhmät – toimivat projektia koordinoivien FIS:n ja Infront Sports & Median alaisuudessa. Suomen Hiihtoliiton alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen edustaa työryhmissä suomalaista osaamista.
Kansainvälisessä hiihtoliitossa on huomattu, että alppihiihdon maailmancup kaipaa uudistumista. Maailmancupkiertue käsittää vanhojen ja perinteisten kilpailupaikkojen lisäksi joukon uusien alppimaiden kilpailutapahtumia. Yhteisenä päämääränä on korkean laadun takaaminen, jotta fanit, yhteistyökumppanit, media ja muut sidosryhmät voivat optimaalisesti hyödyntää maailmancuptapahtumaa. Leskinen on tyytyväinen FIS:n reagointiin muuttuvassa urheilumaailmassa. Urheilulajien suuri kirjo sekä kaupallisten kutsukilpailujen rantautuminen muun muassa lumilautailuun ja new school -hiihtoon aiheuttavat muutospaineita perinteisemmille lajeille ja tapahtumille.
”Kansainvälinen kilpailu urheilumarkkinoilla on kovaa ja kiihtyy jatkuvasti. Lajin kehittymisen kannalta on tärkeää, että alppihiihdon maailmancup vahvistaa asemaansa lajin johtavana talviurheilutuotteena”, sanoo Leskinen, jolla on pitkänlinjan kokemus alppihiihdosta pöydän molemmilla puolilla, urheilijana ja nyt lajijohtajana.
Kehitettävän tuotteen, alppihiihdon maailmancupin, juuret ovat vahvat ja sen kilpailuareenat ovat jo itsessään huikeat. Toisaalta tämä asettaa myös haasteita tulevan vuoden kehitystyölle.
”On hienoa, että FIS on lähtenyt rohkeasti kehittämään jo nyt vahvaa alppihiihdon maailmancuptuotetta. Suomalaisittain olemme ylpeitä, että saamme olla mukana työryhmissä, jotka koostuvat alppihiihdon vaikuttajista ja eri alojen asiantuntijoista. Kokonaisuudessaan haastava tehtävä”, Leskinen jatkaa, joka urheilijana ollessaan vei suomalaista alppihiihtoa eteenpäin vauhtilajilaskijana.
Levi Alpine Lapland Race – kokonaisuuden hallinta avain menestykseen
Yksittäisiä maailmancupin tapahtumia on jo tuotteistettu. Levin maailmancupin ”Alpine Lapland Racen” lisäksi upeita maailmancupin tapahtumia ovat niin perinteinen Itävallan Schladmingin iltapujottelu ”The Night Race” kuin Kostelicin sisarusten maailmanmaineeseen nostaman Kroatian Zagrebissa järjestämät pujottelut. Zagrebissa jaetaan ennätysmäärä palkintorahaa ja naisten kilpailun voittaja kruunataan ansaitusti lumikuningattareksi. Tapahtuma kantaa nimeä ”Snow Queen Trophy”.
Yksi projektin alullepanijoista on alppilajien markkinointijohtaja Roope Ropponen Infront Finland Oy:stä. Jatkossa Ropponen toimii projektissa neuvonantajan roolissa.
”Alppihiihtotapahtumien tuotteistamista pitää jatkaa, mikä vaikuttaa lajin kokonaisimagoon positiivisesti. Projektissa nostetaan myös uusien medioiden merkitystä perinteisten rinnalla”, Ropponen visioi.
Projektin tarkoituksena on yhdistää tapahtuman kaikki palaset hallituksi kokonaisuudeksi ja imagolliseksi tuotteeksi, jolla on omaleimainen ja tunnistettava ulkomuoto. Kehitettäviä asioita ovat muun muassa televisiolähetysten optimointi, jotta katsojat saavat enemmän taustatietoa lajista sekä tapahtumista radalla.
Levin maailmancup nousi heti ensimmäisistä kilpailuista lähtien yhdeksi tuotteistamisen esimerkkitapaukseksi. Kilpailu- ja yleisötapahtumat on aikataulutettu toimiviksi, alueellisesti Levin kilpailu on laajentunut kisa-alueelta keskustaan ja oheispalveluilla varmistetaan tapahtuman hyödyn maksimointi myös paikallisille yrittäjille.
”Kokonaisuus ratkaisee ja Levillä olemme alusta asti käsitelleet tapahtuman eri palasia yhdessä”, kiteyttää Ropponen.