31.5.2006← Takaisin

Suomalainen teknologia tuo mäkihyppääjien käyttöön "älymonon"

Suomalaisten mäkihyppääjien ja yhdistetyn huippu-urheilijoille on nyt kehitetty uudenlainen hyppymono. Uuden sukupolven hyppymono on kotimainen tutkimus- ja tuotekehityshanke, jonka takana ovat Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) sähkömagnetiikan ja elektroniikan laitokset, Jalas (Urho Viljanmaa OY), Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitos, VTI Technologies, Suunto ja Nokia sekä Suomen Hiihtoliitto.

Hanke sai alkunsa rovaniemeläisen entisen mäkihyppääjän Heikki Ylipullin aloitteesta ja tuloksena on hyvin kevyt ja pienikokoinen kokonaan hyppymonoon upotettu mittausjärjestelmä, joka reaaliaikaisesti mittaa mm. hyppääjän vauhdin ja lentoradan mäkihypyn suorituksen aikana. Lisäksi järjestelmällä voidaan määrittää hyppyjen pituus huomattavasti nykyistä videomittausta tarkemmin. Hanketta on kehitelty nyt puolentoista vuoden ajan ja jatkon varmistaa Tekesin sille myöntämä kolmivuotinen 320 000 euron rahoituspäätös. Rahoitus on myönnetty TTY:lle hiihtourheilusuoritusten mittauksissa tarvittavan anturitekniikan sekä mittaussignaalien käsittelyyn tarvittavan matemaattisen prosessin kehittämiseen. Mäkihypyn kannalta hanke tarkoittaa mittausjärjestelmää, jolla reaaliaikaisesti pystytään mittaamaan hyppysuoritusta niin, että sitä pystytään arvioimaan nykyistä tarkemmin ja nopeammin.

Suomen Hiihtoliiton mäkihypyn ja yhdistetyn lajijohtajan Janne Marvailan mukaan kyse on yhdestä tärkeimmistä innovaatioista, joita mäkihypyssä on ollut vuosikymmeniin.
- Hankkeen kustannusarvio on yhteensä noin 500 000 euroa. Vastaavaa panostusta urheilun tutkimustoimintaan ei ole useinkaan nähty, Marvaila arvioi.

Mäkihyppykenkiä valmistava suomalainen Urho Viljanmaa Oy (Jalas) on valmistanut suomalaishyppääjien käyttöön uudenlaisen monon prototyypin, joka on Suomen maajoukkueen käytössä jo nyt ja päävalmentaja Tommi Nikunen arvioi, että mittaustuloksista saadaan hyötyä jo tulevalla kaudella.

- Tähän asti valmentaja on hyppyä arvioidessaan voinut turvautua omien silmiensä lisäksi kameraan ja hyppääjän omiin tuntemuksiin hypyn jälkeen. Nyt mukaan tulee uusi elementti, kun saamme reaaliaikaista mittaustietoa käyttöömme. Tuloksia voidaan hyödyntää heti, mutta ennen kaikkea se antaa meille uuden välineen lajin valmennusprosessin kehittämiseen, Nikunen ennakoi.

Tutkimusprojektia johtava professori Lauri Kettunen Tampereen teknillisen yliopiston sähkömagnetiikan laitokselta pitää hanketta huomattavan mielenkiintoisena.

- TTY:n kannalta tavoitteena on tekniikan liiketoiminnan edistäminen. On kuitenkin hyvin kiinnostavaa tehdä yhteistyötä maan seuratuimman urheilulajin edustajien kanssa ja seurata heidän toimintaansa. Yhteistä kieltä koko ajan opetellaan, hän kertoi.