31.10.2005← Takaisin

St1 jatkaa suomalaisen maastohiihdon pääyhteistyökumppanina

St1 Finland Oy ja Suomen Hiihtoliitto ovat sopineet yhteistyön jatkamisesta. St1:n ja Hiihtoliiton lähes viisi vuotta kestänyt yhteistyö alkoi vuonna 2001. Uusi sopimus koskee vuosia 2006 - 2009. Yhteistyö pitää sisällään myös tulevalla kaudella maastohiihdon A-maajoukkueen lisäksi nuorten ja lasten hiihtotoiminnan sekä antidopingtyön tukemisen.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdolle St1:n kanssa vuonna 2001 solmittu yhteistyö oli ratkaiseva käännekohta. Se edesauttoi toiminnan jatkuvuuden lisäksi myös tavoitteiden saavuttamista, maastohiihdon nostamista takaisin huipulle. Naisten osalta tavoite on jo saavutettu.

- Vuonna 2001 solmitulla sopimuksella St1 osoitti suurta rohkeutta. Voimme perustellusti sanoa, että vaikeiden vuosien aikana St1 pelasti suomalaisen maastohiihdon. Uuteen sopimuskauteen lähdettäessä olemme valmiita kehittämään yhteistoiminnan sisältöjä niin, että yhdessä pystymme edelleen viemään eteenpäin maastohiihtoa, joka yhä on suomalaisten kansallisurheilu, toteaa SHL:n toimitusjohtaja Jari Piirainen

Tulevalla kaudella luvassa on olympialaisten lisäksi kahdet maailmanmestaruuskilpailut, joissa Suomi tähtää kärkimaiden joukkoon.

- Ensi talven olympiakisojen lisäksi nyt allekirjoitetulla sopimuskaudella käydään kahdet MM-hiihdot vuosina 2007 ja 2009. Uskon, että tuona aikana suomalaiset hiihtäjät ovat jälleen vakiinnuttaneet paikkansa maailman hiihdon kärjessä, uskoo SHL:n maastohiihdon lajijohtajana ensi keväänä aloittava, nykyisin huoltopäällikkönä toimiva Per-Ole Lindell.

Vahva tuki lasten ja nuorten hiihtoharrastukselle

Kolmivuotisen jatkosopimuksen sisältö on pääosin sama kuin alkuperäisen sopimuksen. A-maajoukkueen tukemisen lisäksi St1 tukee Hiihtoliiton nuorten ja lasten toimintaa sekä antidopingtyötä. St1:n tuki muodostaa merkittävän osan juniorityön ulkopuolisesta rahoituksesta.

- St1:n tukea osoitetaan tulevalla yhteistyökaudella vahvasti myös nuorten hiihtoon aina seuratasoa myöten. Seurojen hiihtokouluille toimitetaan materiaalia ja yhteistyössä St1-huoltamoiden kanssa järjestetään lasten hiihtokilpailuja. Huippu-urheilua tietenkään unohtamatta, Piirainen kertoo.

- Tavoitteena oli tukea hiihtoa paluussa takaisin huipulle unohtamatta hiihdon parissa tehtävää mittavaa seuratyötä esimerkiksi tukemalla hiihtokouluja, joihin viime talvena osallistui 20 000 nuorta, kommentoi St1:n toimitusjohtaja Juha Kokkotähänastista yhteistyötä.

Hiihtoliitto merkittävä yhteistyökumppani St1:n kansainvälistymisessä

Yhteistyöllä on ollut suuri merkitys myös St1:lle, joka on tähänastiseen yhteistyöhön erittäin tyytyväinen. Tulevalla kaudella suomalaisten maastohiihdon edustajien rooli kansainvälisissä kilpailuissa edistää St1:n tunnetuksi tekemistä erityisesti uusilla markkina-alueilla, Ruotsissa ja Puolassa.

- Hiihdon tukisopimus syntyi aikanaan kaiken kaikkiaan historiallisissa olosuhteissa. Yhteistyön mahdollistaman näkyvyyden ansiosta St1:n tunnettuus Suomessa on parantunut huomattavasti. St1:n toiminnan kansainvälistyessä uskomme, että yhteistyö suomalaisen maastohiihdon kanssa siivittää tunnettuuttamme myös uusilla markkina-alueilla Puolassa sekä Ruotsissa, jossa hiihto on Suomen tapaan suosittua, Kokko arvioi.