31.1.2007← Takaisin

Snowring Sports -hiihtoputki Espoon Leppävaaraan

Espoon Leppävaaraan ollaan rakentamassa ympärivuotisen käyttöön noin kilometrin mittainen ja kahdeksan metriä leveä maanpäällinen hiihtoputki.

Hanke on saanut kannatusta Espoon virkamies- ja luottamusjohdolta. Tavoitteena on, että putki on käyttökunnossa jo vuonna 2008. Hiihtoputkea ei rahoiteta julkisin varoin ja sen rakentamisesta, ylläpidosta ja toiminnasta vastaa konseptin luonut Snowring Sports. Yhtiö suunnittelee hiihto- ja kuntoputkien rakentamista vastaavalla konseptilla muuallekin Suomeen.

Snowring Sportsin konseptin pilottihanke on Uudessakaupungissa jo puolitoista vuotta toiminnassa ollut Vahterus Snowring. Väkiluvultaan pienen Uudenkaupungin hiihtoputken toiminta on ollut mahdollista ilman merkittävää julkista tukea. Teknologian on kehittänyt Vahterus Oy, jonka omistaja ja toimitusjohtaja Mauri Kontu on yksi uuden Snowring Sportsin pääomistajista.

Snowring Sports Oy:n puheenjohtajana ja Espoon hankkeen vetäjänä toimii Suomen Urheiluliiton puheenjohtaja yrittäjä Antti Pihlakoski. Lisäksi mukana ovat Vakka-Suomen Osuuspankin toimitusjohtaja Juha-Pekka Nieminen, markkinointiviestintäkonserni Zeelandin hallituksen puheenjohtaja Pekka Siivonen-Uotila. Hankkeen rahoituksesta, riskinkannosta ja osakkuudesta on sovittu yrittäjien Pasi Tenho ja Mikko Eskelinen kanssa. Tenho ja Eskelinen myivät K1-katsastusketjun espanjalaiselle Applus-yhtiölle vuoden 2006 keväällä. K1-Katsastajat on yksi Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon pääyhteistyöyrityksistä.

Espoon hanketta on valmisteltu syksystä 2005 ja sen kustannusarvio on 5,5 miljoonaa euroa. Espoon kaupungilta ei edellytetä rahallista panosta hankkeeseen, ainoastaan pitkäaikaista maanvuokrasopimusta. Käyttäjäkertoja Espoon putkella arvioidaan olevan 100 000 vuodessa.

Snowring Sports etsii myös muita kohteita Suomessa.

Lisätietoja: www.snowring.com