19.9.2005← Takaisin

SLU: Vuoden 2006 liikuntabudjetti noudattaa Veikkauksen tuoton jakosuhdelakia

Suomen Liikunta ja Urheilu ry (SLU) on tyytyväinen siihen, että valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2006 valtioneuvosto noudattaa eduskunnan päättämää Veikkauksen tuoton jakosuhdelakia.

Ensi vuonna Veikkauksen edunsaajien käytettävissä on 391,4 milj. euroa veikkausvoittovaroja, mikä on 10 milj. enemmän kuin kuluvana vuonna. Liikuntamäärärahoihin esitetään 95 milj. euroa, mikä tarkoittaa noin 5 milj. kasvua.

”Valtioneuvosto on siis päättänyt noudattaa eduskunnan päättämää Veikkauksen tuoton jakosuhdelakia”, SLU:n toiminnanjohtaja Jukka Pekkala sanoo.

”Yhtenä Veikkauksen edunsaajaryhmänä liikuntajärjestöt voivat olla tyytyväisiä tähän kehitykseen. On tärkeää, että lakisääteisten edunsaajien jokavuotinen taistelu oikeuksistaan veikkausvoittovaroihin voidaan ainakin toistaiseksi jättää sivuun.”

SLU:n tavoite on, että kasvava määräraha ohjattaisiin sellaisiin kohteisiin, joiden avulla liikunnan määrää ja laatu kasvavat. ”Tulosta ei välttämättä synny tekemällä pieniä lisäyksiä ripotellen kaikkiin nykyisiin kohteisiin”, Pekkala sanoo.

Suomalaisissa liikuntajärjestöissä on parhaillaan meneillään ohjelmatyö. Tarkoitus on sopia liikuntajärjestöjen yhteisistä painopistealueista ja tehtävänjaosta. Liikuntajärjestöt tarjoavat valtiolle ja kunnille kumppanuutta.

”Yhteisissä keskusteluissa on erityisesti nostettu esiin liikuntajärjestöjen osaaminen sekä liikunta- ja urheiluseurojen tarpeet, jotka viime vuosina ovat olleet kehittämistyössä taka-alalla. Ohjelmatyön tulosten tulee näkyä jatkossa myös liikuntabudjetin painotuksissa.”

Viiden miljoonan euron kasvu on tulevassa budjetissa esitetty pääosin kuntien lakisääteisiin valtionosuuksiin (+ 1,3 milj.), liikuntapaikkarakentamiseen (+ 0,8 milj.), liikuntajärjestöjen toimintaedellytysten turvaamiseen (+ 1,3 milj.) ja liikunnan koulutuskeskuksille (0,7 milj.) sekä uutena kokonaisuutena Kivistön työryhmän esityksen mukaisesti huippu-urheilulle noin runsaan miljoonan euron lisäys.

”Mielenkiintoinen uusi avaus tässä kokonaisuudessa on joukkuepalloiluprojekti, johon esitetään 300 000 euroa. Muihin kohteisiin on tehty lähinnä inflaatiokorjauksia”, Pekkala sanoo.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Jukka Pekkala,  jukka.pekkala@slu.fi

Valtion talousarvioesitys: http://193.208.71.163/indox/tae/index.html