28.4.2009← Takaisin

Ski Sport Finland - suomalaisten voittajien kasvattaja

Alppi- ja freestylehiihdon irtauduttua omaksi yhdistyksekseen vuoden 2008 päätyttyä tuli uudelle yhdistykselle tarve profiloitua entistäkin selvemmin alppi- ja freestylehiihdon etujärjestönä. Tähän liittyen yhdistyksen uudistettu strategia ja graafinen ilme on nyt julkistettu.

Ski Sport Finlandin ensisijaisena tehtävänä on kehittää suomalaisen alppi- ja freestylehiihdon huippu-urheilua, seura- ja kilpailutoimintaa, sekä tukea lahjakkaita yksilöitä. Strategisiin tavoitteisiin kuuluvat kilpa- ja huippu-urheilun kehittäminen kaikkien harrastajien joukossa, valmennus- ja koulutusosaamisen kehittäminen ja jalkauttaminen lajiorganisaatioissa, taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen, lisenssilaskijoiden määrän kasvattaminen ja siten varmistaa alppilajien kansainvälinen menestyminen.

”Kuluvan talven aikana on pohdittu Ski Sport Finlandin aseman ja tehtävän täsmentämistä alppilajien klusterissa. Alppilajien toimintaklusteriin liittyy liikuntakulttuurin lisäksi merkittävää teollisuutta, kauppaa sekä matkailu- ja vapaa-ajan elinkeinotoimintaa. Tässä klusterissa Ski Sport Finlandin vastuualueeseen kuuluvat harraste- ja kilpaurheilu. Tänään julkistettavan Ski Sport Finlandin strategian päämääränä on toisaalta tukea Ski Sport Finlandin toiminnan tehokkuutta ja toisaalta sovittaa tuo toiminta mahdollisimman hyvin yhteen alppilajien klusterin muiden toimijoiden kanssa”, Ski Sport Finlandin hallituksen puheenjohtaja Tauno Palotie totesi.

”Strategiatyöhön ja visuaaliseen suunnitteluun saimme mukaan valtakunnan kovimpia osaajia ja olen tuloksiin todella tyytyväinen. Strategia antaa meille työkaluja kehittää huippu-urheilua ja samalla olemme mukana rakentamassa Suomesta alppimaata muiden alan toimijoiden kanssa. Alppilajit ovat kasvaneet teini-ikäisestä aikuiseksi ja nyt aletaan rakentamaan Suomesta alppimaata yhdessä koko toimialan kanssa”, Ski Sport Finland toimitusjohtaja Janne Leskinen kertoi.

Yhdistyksen linjauksien myötä koettiin tarpeelliseksi myös maajoukkueiden, alppipoolin, sekä yhdistyksen graafisen ilmeen uudistus. Uudistuksesta vastasi Desing Ilmo Valtonen Oy, jonka käden jälki tulee näkymään jo tästä päivästä lähtien yhdistyksen internetsivuilla, sekä ensi kaudella maajoukkueiden tekemisessä.

Graafisen ilmeen luonut Ilmo Valtonen selventää alppihiihdon ja freestylejoukkeiden tunnusten symboliikkaa: "Lajitunnukset indentifioituvat kirjainsymboliikan kautta, A - alpine ja F - freestyle. Merkit on tietoisesti suunniteltu niin, että ne ovat visuaalisesti liitettävissä Ski Sport Finlandiin. Yhdistyksen tunnuksessa korostuu huippu-urheilu ja menestys alppilajeissa. Kahden, symbolisesti suksen muodostama huippu saa taakseen pelkistetyn alppisymbolin. Suksien kärjet muodostavat laajan, kantavan perustan lajin menestykselle. Huippu-urheilu edellyttää laajaa harrastajapohjaa ja siellä tehtävää seuratyötä", Valtonen summasi.

Ski Sport Finlandin, sekä maajoukkueiden uudet logot ovat ladattavissa yhdistyksen materiaalipankista osoitteesta: http://digtator.dmp.fi/public/2b3d62fa385d416fa26157ba2faf0150/