27.4.2019← Takaisin

Ski Jyväskylä ja Lahden Hiihtoseura seuraluokittelujen parhaat - seurapalkinnot jaettiin Hiihtoliiton Seuraneuvottelupäivillä Turussa

Suomen Hiihtoliitto palkitsi perjantaina menneen kauden ansioituneita seurojaan Seuraneuvottelupäivillä Turussa. Maastohiihdon parhaaksi seuraksi nousi Ski Jyväskylä, mäkihypyn ja yhdistetyn paras seura oli jälleen Lahden Hiihtoseura.

Hiihtoliiton seuraluokittelussa huomioidaan seurojen nuorisotoiminta, huippu-urheilu ja harrasteliikunta. Merkittäviä tekijöitä ovat skipassien ja lisenssien määrä eri ikäluokissa, ohjaajien ja valmentajien määrä, valtakunnallinen kilpailumenestys sekä uutena Lumilajit Liikuttavat -hankkeen tapahtumien järjestäminen.

Maastohiihdon seuraluokittelun ykkönen ja samalla Pohjola-malja -kiertopalkinnon voittaja kaudella 2018/2019 on Ski Jyväskylä. Ski Jyväskylän tavoitteena oli nousta seuraluokittelun kärkeen muutaman vuoden periodilla.

”Linjasimme toimintaamme ja tavoitteemme oli kokonaisuudessaan toiminnan tason nostaminen ja nousu seuraluokittelun kärkeen lähivuosien aikana. Nyt onnistuimmekin siinä jo, joten tottakai olemme iloisia, mutta myös yllättyneitä seuraluokittelun ykköstilasta”, sanoi Ski Jyväskylän nuorisovalmennuksen koordinaattori Minna Truphonen.

Ski Jyväskylän nousu oli monen tekijän yhteissumma, mutta erityisesti nuorisotoiminnan tasonnosto oli merkittävä tekijä parhaan seuran tittelin saavuttamisessa. Seuran urheilijat hiihtivät menestyksekkäästi sekä nuorten SM- että Hopeasompa-kilpailuissa.

Toiseksi maastohiihdon seuraluokittelussa sijoittui Oulun Hiihtoseura viime vuoden tapaan ja kolmanneksi Espoon Hiihtoseura. Seuraluokittelun paras piiri oli edelliskauden tapaan Finlands Svenska Skidförbund r.f. Samaan piiriin matkasi myös Hopeasompa-viestien parhaan piirin palkinto. Pohjoismaisten lajien paras piiri oli Pohjois-Savo vastaanottaen UMK -maljan.

Lahden Hiihtoseura pisteytettiin mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun parhaaksi. Toiseksi paras oli Puijon Hiihtoseura ja kolmas Siilinjärven Ponnistus.

Lahden Hiihtoseura nappasi myös kaikki mäkihypyn ja yhdistetyn kiertopalkinnot: mäkihypyn SM-kilpailujen mukaan jaettavan Jokkeri-kiertopalkinnon, yhdistetyn SM-kisojen mukaan jaettavan Joksa-Karhun ja Hopeasompa-kilpailujen parhaan seuran palkinnon Rataskellon. Tuore LHS:n toiminnanjohtaja Janne Marvaila oli syystäkin ylpeä joukkueensa puolesta.

”Olen ylpeä kaikkien urheilijoidemme ja taustajoukkojen työstä, jotka ovat mahdollistaneet näiden palkintojen vastaanottamisen. Kukaan ei pysty ansaitsemaan näitä yksin, vaan yhdessä tekemällä voimme saavuttaa menestystä. Haluamme myös olla esimerkillisiä toimijoita ja kannustaa muita seuroja työssä lajiemme eteen. Näin voimme viedä mäkihyppyä ja yhdistettyä jälleen kohti kansainvälistä menestystä”, sanoi Marvaila.

Seuraluokittelun tulokset
Kiertopalkinnot ja pisteet