10.10.2006← Takaisin

Salpausselän Kisoissa ensimmäistä kertaa nopeutettu yhdistetyn sprintti

Yhdistetyn maailmancup uudistuu ensi talvena uudella sprintin kilpailumuodolla. Uusi nopeutettu yhdistetyn sprintti kilpaillaan ensimmäistä kertaa Salpausselän Kisoissa lauantaina 10.3.2007.

Nopeutettu aikataulu tiivistää mäki- ja hiihto-osuuksien välistä taukoa lähes tunnilla aikaisemmin käytössä olleesta aikataulusta. Käytännössä hiihto-osuus alkaa jo maksimissaan 30 minuutin kuluessa mäen viimeisestä kilpailuhypystä.

Kansainvälinen Hiihtoliitto, FIS, haluaa uudistuksella palvella aiempaa paremmin erityisesti paikalla olevaa yleisöä sekä televisiokatsojia. Lahti on kokeneena kisajärjestäjänä luotettava paikka testata uusia kilpailumuotoja. Viimeksi kaksi vuotta sitten hiihtoyleisölle esiteltiin onnistuneesti yhdistetyn hurrikaanisprintti.

Myös ensi talvena sprintti hiihdetään Lahdessa hurrikaanilähdöllä, jossa urheilijat starttaavat matkaan samanaikaisesti. Mäkiosuuden tulokset muutetaan metreiksi siten, että yhden pisteen ero mäessä vastaa hiihdossa kuutta metriä. Näin siis ainoastaan mäen paras hiihtää 7,5 kilometriä. Lahdessa sprintti hiihdetään uusitulla intiaanikukkulan lenkillä, jossa urheilijat ovat lähes koko matkan stadionyleisön nähtävillä.

82. Salpausselän Kisat järjestetään Lahdessa ensi talvena 9.-11.3.2007. Kilpailuohjelmassa on uuden yhdistetyn sprintin lisäksi yhteensä seitsemän muuta maailmancupin osakilpailua mäkihypyssä, maastohiihdossa sekä yhdistetyssä.