7.2.2006← Takaisin

Sähköinen latukarttapalvelu opastaa hiihtäjiä turvallisille reiteille

Missä kunnossa ovat Paloheinän ladut Helsingissä juuri nyt? Mitä voidetta pohjaan? Vastauksen antaa mSki-latukarttapalvelu.

Tietotekniikan palveluyritys WM-data ja Suomen Hiihtoliitto ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on jatkokehittää yhteistyössä WM-datan toteuttamaa latukarttapalvelua. mSki -nimellä toimiva verkkopalvelu kertoo hiihtäjille luotettavasti ja nopeasti reittien kunto- ja kohdetiedot. Palvelusta saa myös tietoa reittien vaativuudesta, niiden varrella olevista hiihtomajoista ja reittivalaistuksesta.

Latukarttapalvelua hyödyntää jo yli 10 kuntaa eri puolella Suomea. Suomen Hiihtoliitto puolestaan rakentaa hiihtomaailman porttaalia, sähköistä palvelukanavaa, jonka palvelutarjontaa mSki -latukarttapalvelu täydentää.

Haluamme tarjota lajin harrastajille reaaliaikaista tietoa latujen kunnosta ja vaativuudesta. Näin helpotamme kuntoilijan päätöstä lähteä hiihtämään. Sähköisten ja mobiilien kanavien kautta oleelliset tiedot olosuhteista, suorituspaikkojen tasosta ja turvallisuudesta saadaan sekä harrastajien että seurojen käyttöön taloudellisesti ja vaivattomasti”, kertoo toimitusjohtaja Jari Piirainen Suomen Hiihtoliitosta.

WM-data tuottaa mSki -palvelun kokonaispalveluna, avaimet käteen kaikille palvelua hyödyntäville tahoille.

”Latukarttapalvelu on hyvä esimerkki tietoteknisen innovaation hyödyntämisestä meidän itse kunkin arkisessa elämässä.  Helposti, nopeasti ja luotettavasti käsillä oleva tieto helpottaa sekä lajin harrastamista että oman vaatimustason mukaisen reitin valintaa. mSki -palvelu tuottaa konkreettista hyötyä myös harrastustoiminnan tärkeille taustajoukoille.  Latuverkoston ylläpitäjä voi päivittää latu- ja reittitiedot omalla matkapuhelimellaan suoraan mSki-järjestelmään ja säästää näin sekä aikaa että vaivaa”, toteaa johtaja Kari Partanen WM-datalta.

Latukarttapalveluun voi tutustua osoitteessa: http://mski.wmdata.fi

Vastaukset yllä oleviin Helsingin Paloheinän latuja koskeviin kysymyksiin löytyvät täältä: http://mski.wmdata.fi/helsinki/ . Palveluun pääsee myös Helsingin kaupungin www-sivuston kautta www.hel.fi . Liikuntaviraston alaotsikon alla on linkki latukarttapalveluun.