Rukan freestylen MM-kisailme on myös sponsoriensa näköinen
MM-kilpailujen järjestämiseen tarvitaan paljon työntekijöitä, aikaa ja ennen kaikkea rahaa, sillä jo pelkkä arvokisojen hakeminen maksaa. Tv-oikeudet ja sponsorit nousevatkin näissä tilanteissa arvokkaaseen asemaan – myös Rukan freestylen MM-kilpailuissa.
Raha nousi yhdeksi tärkeäksi seikaksi Rukan freestylen MM-kilpailuissa jo hakuvaiheessa. Jo pelkkä kilpailujen anominen maksoi 70 000 euroa, eikä rahasummaa palauteta, vaikka hakija ei kisoja saisikaan. Rukan MM-kisojen talous- ja markkinointiosasto joutui siis töihin jo vuonna 2001.
- Emme olisi edes pystyneet hakemaan kisoja ilman Rukan ja Batteryn kanssa tehtyä yhteistyötä, kertoo kisojen taloudesta ja markkinoinnista vastaava Roope Ropponen.
Ruka oli alunperin suunnitellut hakevansa kisoja vasta paria vuotta myöhemmin. Monien sattumien summana hakuun päätettiin lähteä jo neljä vuotta sitten, kun huomattiin, ettei kisahakijoiksi ollut varteenotettavia haastajia; kisojen saamista voitiin pitää lähestulkoon itsestään selvyytenä.
- Naganon olympialaisista freestyle lähti nousuun Suomessa ja vuonna 2001 järjestimme ensimmäisen maailmancupin. Tämän jälkeen olemme järjestäneet maailmancupeja ja Eurooppa-cupin osakilpailuja, mutta kaikki nämä kilpailut ovat olleet työtä isompien kisojen eteen, Ropponen toteaa.
Oma kohderyhmä löydetty
Rukan MM-kilpailujen budjetti on kokonaisuudessaan reilusti yli miljoona euroa, osa rahoista tulee tv-oikeuksista, mutta n. 650 000 euroa on haettu vapailta markkinoilta. Tämä onkin ollut haaste Ropposelle ja hänen tiimilleen, mutta jo lajissa mukana olleet pääyhteistyökumppanit ovat kuitenkin olleet hyvin jyvällä tilanteesta ja nähneet koti-MM-kilpailujen hyötymahdollisuuden. Silti voiton tekeminen muualla kuin kisarinteessä ei ole todennäköistä, vaan taloudessa haetaan plus-miinus-nollatilaa.
- Onneksi freestylellä on Suomessa vakaa asema ja olemme saaneet mukaan myös kansainvälisiä yhtiöitä. Lisäksi maajoukkue ja MM-kilpailut ovat kulkeneet käsi kädessä, sillä maajoukkueen yhteistyökumppanit ovat olleet hyvin sitoutuneita myös MM-kilpailuihin. Siitä heille iso kiitos.
Kilpailu urheilumarkkinoinnissa on koventunut vuosi vuodelta ja tämä on näkynyt niin sponsorieuroissa kuin tv-oikeuksien hinnoissa. Ropposen mukaan freestylellä on kuitenkin oma kohderyhmänsä, jolle on löytynyt myös omat sponsorinsa. Tämä näkyy myös MM-kisailmeessä.
- Freestyle on nuorisolaji, se on räiskyvä ja menevä urheilulaji, jolle on löydetty oma markkinarako. Tämä on tietenkin helpottanut meidän työtämme.
Ropponen laskeekin, että Rukalle saapuu MM-kilpailuihin noin 300 yhteistyökumppania ja heidän vierastaan katsomaan kaikkien aikojen parhaimpia freestylen MM-kilpailuja.
Huippu-urheilua parhaimmillaan
Uudet lajit, Ski Cross ja Half Pipe, ovat tuoneet oman haasteensa talousosastollekin, sillä lisääntyneet urheilijamäärät ja uudet suorituspaikat ovat tuoneet lisäkustannuksia. Ropponen näkee asian mieluummin lisääntyneenä näkyvyytenä kuin menoeränä.
- Uusille lajeille toivomme tietenkin nostetta ja menestystä, mutta me olemme näissä varmasti vielä vasta maksumiehenä. Varsinainen lisäarvo uusille lajeille tulee vasta tulevien arvokisojen myötä, mutta me saamme kuitenkin pään avattua.
Suomalaisten suurimmat menestysodotukset ovat vasta kisojen loppupuolella, jolloin kilpaillaan kumpareiden ja parikumpareiden MM-mitaleista.
- Ensi vuonna on Torinon olympialaiset, joissa kumparelaskussa tavoitellaan jälleen menestystä. MM-menestys edesauttaisi paljon, mutta MM-mitali myös Ski Crossissa tai Half Pipessa olisi kuin piste iin päällä.
Vaikka MM-mitali onkin Ropposen kisaodotuksissa korkealla, toivoo hän kotikisoista myös yleisömenestystä, jossa kisapaikalle saapuisi kaikki kynnelle kykenevät, vauhdikkaasta lajista kiinnostuneet ihmiset.
- Odotan hyvää ja vauhdikasta meininkiä niin rinteessä ja kuin katsomossakin. Toivottavasti hyvä fiilis välittyy kotikatsomoihin myös niille, jotka eivät itse pääse paikan päälle. Meillä on nyt tilaisuus näyttää maailman parasta freestyleä - huippu-urheilua parhaimmillaan, Ropponen vakuuttaa.