15.3.2005← Takaisin

Rukan freestylen MM-kilpailut on nyt virallisesti avattu!

Joukkueiden marssi, tervehdys- ja avajaispuheita, shamaanin vierailu ja lopuksi tietenkin kisojen virallinen ”fanfaari”: Bomfunk MC’s:n Freestyler. Siinä lyhyesti kokoon puristettuna Rukan freestylen MM-kilpailujen avajaiset.

Satapäinen yleisö oli pakkautunut Rukan MM-kisojen Northern Plazalle katsomaan ja kuuntelemaan kisojen virallisia avajaisia. Rapsakka pakkanenkaan ei hyydyttänyt, vaan yleisölle tarjottiin ohjelmaa laidasta laitaan.
Avajaisten tervehdyspuheen piti MM-kilpailujen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ja Suomen Hiihtoliiton varapuheenjohtaja Tatu Lehmuskallio. Hän muistutti, miten freestyle on lajina muuttunut ja noussut kolmessa vuosikymmenessä suomalaisen hiihtourheilun kirkkaaksi kiintotähdeksi.
- Vaikka freestyle on tänä päivänä kovaa huippu-urheilua, täytyy osata myös pitää hauskaa, Lehmuskallio muistutti.
Kisojen virallisen avauksen suoritti Kansainvälisen hiihtoliiton freestylekomitean puheenjohtaja Chris Robinson, joka totesi olleensa jo ennen kisojen alkua varsin tyytyväinen järjestelyihin. Hänen mukaansa uusien lajien, Ski Crossin ja Half Pipen, mukaantulo, on tuonut oman haasteensa kisajärjestäjille, sillä mm. urheilijamäärä on kasvanut kerralla hieman yli sadasta kolmeensataan.
- Kisajärjestäjät pääsevät nyt näyttämään osaamistaan, mutta minulla ei ole pienintäkään epäilystä, etteivätkö he onnistuisi, Robinson totesi hehkuttaen:
- Meillä ei ole koskaan ollut näin ”coolia” kisalogoa!