20.3.2005← Takaisin

Rukan freestylen MM-kilpailut olivat järjestelyiltään täysosuma

Suomalaiset tunnetaan siitä, että he osaavat järjestää kilpailuja. Eikä Rukan freestylen MM-kilpailut tehneet tässä poikkeusta. Kisajärjestäjät saivat palautteeksi kehuja ja ylisanoja niin paljon, että heikompia olisi hävettänyt. - Suoraan sanoen en olisi uskonut, että nämä kisat olisivat näin hyvin menneet, myönsi MM-kilpailujen pääsihteeri Marko Mustonen.

Rukan MM-kilpailut olivat ensimmäiset freestylen arvokilpailut, jossa ohjelmassa oli mukana sen uusimmat lajit – Ski Cross ja Half Pipe. Lajimäärän kasvattaminen viiteen tiesi lisää työtä kisajärjestäjille, sillä sen lisäksi että näille lajeille piti rakentaa omat suorituspaikat, myös urheilijoiden määrä tuplaantui.
- Nämä täysin uudenmuotoiset kisat olivat järjestäjille tiukka tehtävä. Viikko on ollut kiireinen, mutta olemme saaneet uskomattomia suorituksia kaikissa lajeissa, pääsihteeri Marko Mustonen kehui.
Hän arveleekin kisojen toimineen hyvänä pr:nä lajille ja tulevaisuudessa poikivan paljonkin positiivisia asioita. Samoilla oli myös järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tatu Lehmuskallio, joka halusi lausua erityisesti kiitoksensa kisaorganisaation sadoille vapaaehtoisille.
- Vähän oli perhosia vatsassa, kun näin isoja kisoja järjestettiin, mutta kuten niin monesti aikaisemminkin, jännittäminen oli aivan turhaa, hän totesi.
- Ylitimme perustavoitteemme, emmekä tuudittautuneet tekemään vain hyviä kisoja urheilullisesti.
Vaikka kisaorganisaatio tekikin loistavaa työtä, ei Lehmuskallion mielestä voi unohtaa myös Rukan suurta panosta kisoihin.
- Rukalle on rakennettu puitteet näitä kisoja varten ja yhteistyö keskuksen kanssa on ollut saumatonta, hän kehui.

”Ylin mahdollinen arvosana”

Kansainvälisen hiihtoliiton freestylen koordinaattori Joe Fitzgerald ei säästellyt kehujaan arvioidessaan Rukan MM-järjestelyjä.
- Olen todella tyytyväinen näihin kisoihin. Nämä olivat historiallinen tapahtuma, hän totesi.
Kun Kansainvälisessä hiihtoliitossa kuusi vuotta sitten päätettiin ottaa Ski Cross ja Half Pipe mukaan MM-ohjelmaan, näki tämä päätös nyt konkreettisesti päivän valon.
- Uskon, että tulevaisuus on valoisa näille lajeille. Olemme edelleen pystyneet pitämään kaksi asiaa yhdessä: hauskuuden ja kilpailullisuuden. Uskon myös, että ennemmin tai myöhemmin uudet lajit tulevat haastamaan vanhat olympialajit.
Fitzgeraldin mielestä Rukalla perinteisten lajien kisatapahtumien organisointi meni vanhalla rutiinillakin ja uusien lajien kilpailut toimivat erittäin korkealla tasolla.
- On vaikea antaa yhtä arvosanaa koko tapahtumalle, mutta kilpailupaikoille, -tapahtumille ja järjestäjille annan kyllä ylimmän mahdollisen arvosanan, hän kehui.

Minimitavoite saavutettiin

Rukan MM-kisoista odotettiin tulevan suomalaisten freestailereiden temmellyskenttä, mutta aivan tähän ei päästy. Mitalitilin avaaminen jäi viimeiselle päivälle ja viimeiseen kilpailuun, mutta Sami Mustosen hopeamitali parikumpareista kruunasi kuitenkin MM-kilpailut.
- Meillä oli tavoitteena 1-3 mitalia, joten pääsimme minimitavoitteeseen. Tyrkyllä oli kyllä enemmänkin mitaleja, joukkueen johtaja Janne Leskinen viittasi lauantaiseen kumparekisaan, jossa suomalaiset ottivat karsinassa kolmoisvoiton.
- Putosimme lauantaina korkealta, mutta kokonaisuutena voin antaa joukkueelle hyvän arvosanan. Half Pipessa saimme uuden räväkän kaverin, Kalle Leinosen, freestylemaailman kartalle, Ski Crossissa Anu Pesonen saavutti neljännen sijan ja Juha Haukkala ylsi varsin korkealle (7:s).
Kumpareissa mahdollisuuksia olisi ollut suurempaankin menestykseen, mutta Leskisen mielestä yhteenkin mitaliin oli kilpailut hyvä päättää.
- Kun katsoi kisojen esilaskijoita, jotka kuuluvat Suomen nuorten maajoukkuelaskijoihin, niin on hyvä huomata, että jatkuvuutta löytyy.