9.4.2016← Takaisin

Ruka Nordicin säilyminen mäkihypyn kalenterissa mahdollista - Puijolle neuvotellaan yhdistetyn kilpailua

Suomen Hiihtoliitto haki yhteensä neljää mäkihypyn, neljää yhdistetyn ja kahta maastohiihdon maailmancupin kilpailua Kansainväliseltä hiihtoliitolta, FISiltä kaudelle 2016/2017.

Kalenterikokouksissa Sveitsin Zürichissä on neuvoteltu tulevan kauden kalentereista. Niin Lahden MM-kisat kuin Korean Pyonghangin esiolympialaiset aiheuttavat osaltaan haasteita kalenterin rakentamisessa.

Vaikka ensimmäisissä kalenteriluonnoksissa Suomi oli Lahden MM-kisoja lukuun ottamatta pudotettu pois mäkihypyn maailmancupin kartalta, ei Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmalan mukaan tilanne ole niin huolestuttava kuin näytttää.

”Ruka Nordicin osalta meille palaa vaalean vihreä valo. Maastohiihdon ja yhdistetyn kilpailujen tilanne on hyvä ja haetut kilpailut on mahdollista järjestää. Mäkihypyn osalta teemme nyt yhdessä järjestäjien kanssa töitä, jotta kesäkuun alussa Cancunissa, FISin kongressissa, päätös on meille positiviinen”, Kulmala sanoo.

Ruka Nordicin tulevaisuuden kehityssuunnitelmia niin infraa koskevien investointien kuin organisaation vahvistamisen suhteen on tehty ja ne vakuuttivat osaltaan Kansainvälisen hiihtoliiton kilpailujenjohtajat.

Pyongchangin esiolympialaiset juuri ennen Lahden MM-kilpailuja sekoittavat maailmancupin kalentereita. Puijon maailmancupia ei ole mahdollista järjestää ennen Lahtea. Sen sijaan Puijolle neuvotellaan yhdistetyn maailmancupista joko tammikuun alkupuolelle tai MM-kisojen alle.

”Korean esiolympialaiset aiheuttavat erityisen paljon kalenterisäätöä ensi kaudelle. FIS pyrkii tietysti rakentamaan kalenterin, joka ei kuormita liikaa urheilijoita matkustamisella. Matkat Aasiaan ovat todella raskaita”, Kulmala selventää.

Kalenterimuokkauksista huolimatta Mika Kulmala uskoo pohjoismaisten lajien huipputapahtumien vetovoimaan Lahden MM-vuonna.

”Ruka Nordic mahdollisena kauden avauksena ja Puijon kisat, jossa yhdistetyn MM-mitalikandidaatti saa kilpaillla kotimaisemissa, ovat näyteikkunoita ensi kaudella, joiden avulla meillä on kaikenkaikkiaan hyvä mahdollisuus nostaa MM-kisatunnelmaa ennen helmikuuta”, lopettaa Kulmala luottavaisena.

Lopullisesti maailmancupin kalenterit kauden 2016/2017 osalta vahvistetaan Meksikon Cancunissa, FISin kongressissa 5.-11. kesäkuuta.

Mäkihypyn kalenteriluonnokset 2016/2017

Yhdistetyn kalenteriluonnokset 2016/2017