27.11.2018← Takaisin

Ruka Nordicin kisaorganisaation kova työ palkittiin

Pohjoismaisten hiihtolajien maailmancup Ruka Nordic päätettiin upeissa tunnelmissa sunnuntaina. Kahden kisapäivän aikana Rukalla nähtiin kahdeksan maailmancupin kilpailua haastavista olosuhteista huolimatta – ja yleisömäärä oli melkein jopa 20 000, vaikka maailmancupin kilpailuja oli tänä vuonna vain lauantaina ja sunnuntaina.

– Organisaatiomme teki kaiken mahdollisen, jotta pystyisimme takaamaan niin urheilijoille kuin yleisölle maailmanluokan kisat. Vaikka haasteita oli tänä vuonna monenlaisia, onnistuimme tässä mielestäni ehdottomasti, iloitsee Ruka Nordicin pääsihteeri Seppo Linjakumpu.

Hienojen kävijämäärien lisäksi myös kansainvälistä mediaa oli Linjakummun mukaan ilmoittautunut paikalle enemmän kuin koskaan ennen.

Haasteiden kautta voittoon

Ennalta haasteita kisajärjestäjille aiheutti poikkeuksellisen leuto ja lumeton alkutalvi, ja kisaviikonloppuna tuuli kiusasi tapahtumaa niin perjaitaina kuin lauantainakin. Kaikista haasteista kuitenkin selvittiin: poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi maastohiihdon miesten 15 kilometrin ja naisten 10 kilometrin kilpailut hiihdettiin 3,75 kilometrin reitillä, ja tuuliolosuhteista huolimatta myös lauantain mäkihypyn maailmancupin kilpailu saatiin vietyä läpi, vaikkakin vain yhden kierroksen kilpailuna.

Linjakummun lisäksi myös Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmalla jäi tapahtumasta erittäin hyvä fiilis vaikeuksista huolimatta.

– Alkuviikon urakointi kannatti, sillä lopputuloksena oli huippu viikonloppu. Hiihdon kannalta olosuhteet olivat lopulta aivan mahtavat. Tuulelle ei kukaan mahda mitään. Pienellä taistelulla pystyimme lauantaina varmistamaan yhden kierroksen mäkikisan, jossa paikalla oli hyvin yleisöä, mikä oli hienoa, Kulmala toteaa.

Kansainvälinen palaute on Kulmalan mukaan ollut positiivista.

– Erityisen tyytyväisiä on oltu siihen, että kisat saatiin pidettyä vaikeuksista huolimatta ja että kisat näkyivät suorana ympäri maailmaa. Sunnuntain kaunis lumikerros ja auringonpaiste oli kansainväliselle medialle tietenkin hieno juttu. Isot kiitokset järjestäjille, Ruka Nordicille ja Kuusamolle, Kulmala kiittelee.

Entistä ekologisempi tapahtuma

Tänä vuonna Ruka Nordicissa panostettiin entistäkin vahvemmin tapahtuman ekologisuuteen teemalla kohti muovittomampaa tapahtumaa.

–  Tässä onnistuimme ehdottomasti. Otimme nyt ensimmäiset askeleet kohti kestävämpää tapahtumaa ja tätä työtä tulemme jatkamaan tulevina vuosina, Seppo Linjakumpu linjaa.

Lähes kaikki kisakävijöiden käyttämät kertakäyttöiset muoviastiat korvattiin tänä vuonna biohajoavilla vaihtoehdoilla. Kaiken kaikkiaan tapahtuman muovijätteen määrää saatiin pienennettyä arviolta noin 60 prosenttia. Lisäksi muovipullojen määrää vähennettiin tarjoamalla yleisölle raikasta Kuusamon pohjavettä. Myös ruuan hävikin määrä pyritään minimoimaan.

–  Ruoka valmistetaan tapahtuma-alueella, jopa vain kymmenen metrin päässä ruokien tarjoilu- ja myyntipisteistä. Näin logistiikkaan ei kulu resursseja ja pystymme seuraamaan menekkiä jatkuvasti ja valmistamaan ruokaa sen mukaan, ravintolapäällikkö Marika Paananenkertoo.

Entistä ekologisempaa Ruka Nordicia oli mukana järjestämässä jopa yli 800 vapaaehtoista, joista jokainen on organisaatiolle elintärkeä.

–  Kaikki on mennyt hyvin sekä vauhdikkaasti niin valmistelujen kuin kisaviikonloppuna. Meillä oli jälleen mieletön porukka mahdollistamassa kisojen järjestämisen, talkoopäällikkö Pipsa Taipalmaa kiittää.

Kuva: Ruka Nordic / Teemu Moisio