28.8.2007← Takaisin

Pujottelun maailmancupin järjestelyt aikataulussa Levillä

Marraskuun alkupuolella laskettavien alppihiihdon maailmancup -osakilpailujen järjestelyt ovat hyvällä mallilla Kittilän Levillä.

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) naisten alppihiihdon maailmancupin vastaava Atle Skaardal vieraili maanantaina Levillä tarkastamassa kilpailuolosuhteita.

Maailmancup -rinteen muokkaustyöt ovat jo käynnissä, vaikka aikaa marraskuun toisena viikonloppuna laskettaviin pujotteluosakilpailuihin onkin vielä roimasti. Rinteen profiilia muotoillaan haastavammaksi erilaisilla aalloilla, mikä tuo myös rytminvaihdoksia sekä lisää mielenkiintoa niin laskijoille kuin katsojillekin.

- Levin hissikapasiteettia on lisätty, mikä parantaa joukkueiden harjoittelutehokkuutta. Myös maansiirtotöitä tehdään kisarinteen alaosassa, jotta maali- ja katsomoalueet saadaan paremmin hyödynnettyä, kertoo alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen Levin mittavista panostuksista kilpailualueella.

Myös Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) on erittäin tyytyväinen niin Levin kuin Suomen hiihtoliiton panokseen kisavalmisteluissa. Alppihiihdon naisten maailman cupin kilpailuvastaavan Atle Skaardalin mukaan järjestelyt ovat hyvällä mallilla ja tarkastuksestakin Levi suoriutui erinomaisin pistein.

- Levistä on tulossa klassikkojärjestäjä alppilajien perinteisten kisajärjestäjien joukkoon, mikä taas poistaa paineita FIS:n kalenterisuunnittelusta, kommentoi Skaardal Levin kisojen positiivisia vaikutuksia koko alppihiihtoon.

Kokonaisuutena kilpailujen järjestelyt ovat myötätuulessa myös taloudellisesti, sillä yhteistyökumppanit ovat löytäneet yhteneväisiä ja vahvoja arvoja alppilajeista ja niiden ympärille rakentuvasta kansainvälisestä tapahtumasta. Kilpailuviikonlopun kokonaisbudjetti kohoaa 1,5 milj. euroon.

Levillä lasketaan naisten ja miesten pujottelucupien osakilpailut 9.-11.11.2007. Perjantaina kilpailuviikonloppu avataan iltaseremonialla ja naisten kisanumeroiden arvonnalla Public Draw'lla. Lauantaina 10.11. lasketaan naisten pujottelu ja sunnuntaina 11.11. tulessa ovat miehet.