5.12.2006← Takaisin

Poliisi lopettaa tutkimukset - ADT jatkaa

Poliisi on tiedottanut lopettavansa Kemijärven ja Kuusamon väliseltä tienvarren levähdyspaikalta löydettyjen ampullien ja ruiskujen tutkinnan. Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry jatkaa.

Poliisilta saatujen tietojen perusteella löydettyihin ampulleihin ja ruiskuihin liittyneet aineet eivät ole rikoslaissa tarkoitettuja dopingaineita tai huumausaineita. Löytyneet valmisteet:

Esafosfina
    Vaikuttava aine: fruktoosi-1,6-difosfaatti eli FDP, ruiskemuotoisena.
    Biologisia vaikutuksia: Fysiologinen aine: sokeriaineenvaihdunnan välituote. Vähentää glykogeenin hajoamista. Lisää ATP:n tuottoa lihaksissa, lisää hapen kulkua lihakseen ja sydänlihakseen, edesauttaa hapen vapautumista hemoglobiinimolekyylistä.

Käyttö lääketieteessä: Ei kovin yleistä. Käytetään joskus ohitusleikkauksien yhteydessä turvaamaan sydämen hapensaantia ja energiaa sekä estämään rytmihäiriöitä. Käytetään sydänpotilailla tukemaan sydämen pumppausvoimaa. Käytetään tiloissa, joissa elimistön fosfaattivarastot (energiavarastot) alentuneet.

Käyttö urheilussa: Lataamaan energiaa lihaksiin. Lisäämään kestävyyttä ja palautumista seuraavaan suoritukseen.

Muuta: Urheilulääketieteellisten tutkimusten mukaan fruktoosi-1,6-difosfaatti lisää maksimaalista lihaskestävyyttä ja alentaa hapenkulutusta. Parantaa lihaksen energiatasapainoa sekä aerobisessa että anaerobisessa rasituksessa.

Valmistaja: Italialainen lääketehdas Biomedica Foscama.

Neoton
    Vaikuttava aine: Kreatiinifosfaatti (ruiskemuotoisena) Biologisia vaikutuksia: Fysiologinen aine, osallistuu lihaksen energian tuottoon. Lisää fosfokreatiinin määrää lihaksissa.

Käyttö lääketieteessä: Ei yleistä. Sydäninfarktin jälkeen sydämen toiminnan ja energiakulutuksen parantaminen, rytmihäiriöiden ennaltaehkäisy sydänleikkausten yhteydessä.

Käyttö urheilussa: rasituksen jälkeisen lihasväsymyksen palauttaminen, lihasenergian ylläpito toistuvissa suorituksissa. Lihasvoiman lisääminen.

Muuta: suun kautta otettavassa muodossa yleisesti urheilijoiden ja kehonrakentajien käyttämä.

Mildronat
    Vaikuttava aine: Trimetyylihydratsiinipropionaatti eli mildronaatti.

Biologisia vaikutuksia: Aktivoi glukoosin hapettumista. Antioksidantti. Estää karnitiinin synteesiä. Laajentaa verisuonia vapauttamalla typpioksidia. Stimuloi kolinergistä hermostoa.

Käyttö lääketieteessä: Taudeissa, joihin liittyy hapenpuutetta, esim. hengitystiesairaudet, sydänsairaudet ja aivoverenkirtohäiriöt.

Käyttö urheilussa: Auttamaan soluja ja lihaksia rasitustilanteessa mukautumaan hapenpuutteeseen. Normalisoimaan energia-aineenvaihduntaa ja optimoimaan sydämen toimintaa. Tehostamaan aerobisia harjoitteita. Lisäämään sydämen lyöntivoimaa.

Muuta: Syntetisoitu Latviassa, Venäjältä paljon tutkimuksia. Urheilulääketieteellisiä tutkimuksia judokoilla.

Magnerot
    Vaikuttava aine: Magnesium.

Biologisia vaikutuksia: Kivennäisaine, tärkeä monissa aineenvaihdunnan reaktioissa. Merkitystä lihaksen supistumisessa.

Käyttö lääketieteessä: Ehkäisemään suonenvetoa. Lisäaineena monissa tautitiloissa kuten diabeteksessä ja alkoholisairauksissa.

Käyttö urheilussa: Ravintolisävalmisteissa. Estämään lihaskramppeja.

Geptral
    Vaikuttava aine: Ademetioniini eli S-adenosyyli-L-metioniini, SAMe Biologisia vaikutuksia: Fysiologinen aine, osallistuu elimistön moniin aineenvaihduntareaktioihin. Antioksidantti Käyttö lääketieteessä: Masentuneisuus, dementia, nivelrikko, maksasairaudet.

Käyttö urheilussa: Suojaamaan niveliä rasitukselta. Suojaamaan kehoa rasitukselta.

Muuta: Lääkeluettelon aine.

Coenzyme Composition
    Pääasiassa steriiliä vettä sisältävä homeopaattinen valmiste.

Kyseiset valmisteet eivät ole tavanomaisia sokeri- ja suolaliuoksia, vaan jokaisella on tai on oletettu olevan jokin farmakologinen suorituskykyä parantava vaikutus sekä kestävyyteen että palautumiseen.

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry jatkaa vielä omalta osaltaan asian selvittämistä siitä, onko löydettyjä ampulleja ja ruiskuja yhdistettävissä yksittäisiin urheilijoihin tai urheilujoukkueisiin.

Timo Seppälä
    lääketieteellinen johtaja