6.10.2006← Takaisin

Pohjoismaisten hiihtolajien MM-2013 hakukomitea aloitti työnsä

Pohjoismaisten hiihtolajien vuoden 2013 MM-kilpailujen haku Lahteen alkoi toden teolla perjantaina 6.10.2006, kun hakukomitea aloitti työnsä.

Ensimmäinen kokous pidettiin Lahden kaupungintalolla.

Hakukomiteaan kuuluu kolme jäsentä sekä Lahden kaupungista, Lahden Hiihtoseurasta että Suomen Hiihtoliitosta. Hakukomitean puheenjohtajaksi valittiin SHL:n puheenjohtaja Jaakko Holkeri ja varapuheenjohtajaksi Lahden kaupunginjohtaja Tarmo Pipatti. Muut hakukomitean jäsenet ovat: Lahden kaupunginhallituksen pj. Ulla Juurola, Lahden kaupunginvaltuuston pj. Ilkka Viljanen, Lahden Hiihtoseuran pj. Juha-Pekka Keskiaho ja LHS:n muina edustajina mäkihypyn asiantuntija Eero Kuusinen ja maastohiihdon asiantuntija Juha Kolu. Suomen Hiihtoliittoa edustavat Jaakko Holkerin lisäksi varapj. Ilkka Tiilikainen ja FIS:n mäkikomitean pj. Jouko Törmänen. Hakukomitean asioiden päävastuullisena valmistelijana ja myös osa-aikaisena työntekijänä toimii SHL:n markkinointijohtaja Matti Leikoski. Hakukomitean sihteerinä toimii Salpausselän Kisojen kilpailupäällikkö Leila Lepistö. Hakukomitean työhön osallistuu tarpeen mukaan asiantuntijoina ja lisävalmistelijoina Lahden kaupungin, Lahden Hiihtoseuran ja Suomen Hiihtoliiton työntekijöitä. Hakukomitealla on oikeus tarpeen vaatiessa täydentää itse itseään ja kutsua käyttöönsä myös em. henkilöiden lisäksi ulkopuolisia asiantuntijoita.

Hakukomitean ensimmäisessä kokouksessa käytiin läpi MM-hakuun liittyvät periaatteet ja aikataulut ja hyväksyttiin myös valmisteluryhmän laatima työlista hakukomitean työn pohjaksi. MM-haun kannalta keskeiseen asemaan tulevat nousemaan vuosien 2007 ja 2008 Salpausselän Kisat ja niissä onnistuminen. Hakukomitea olikin yksimielinen jo aloitetuista ja myöhemmin toteutettavista Lahden Urheilukeskuksen kilpailu-, harjoitus- ja huolto-olosuhteiden parantamis- ja uusimistarpeista. Lahden kaupunki on huomioinut korjaus- ja lisärakentamistarpeet kiitettävällä tavalla tulevien vuosien taloussuunnitelmissaan.

"Lähtökohdat MM-haulle ovat erinomaiset, mutta paljon on vielä työtä tehtävänä ja kovia kilpailijoita on meillä vastassamme", toteaa hakukomitean pj. Jaakko Holkeri. Lopullista tietoa muista MM-2013 hakijoista ei vielä ole käytettävissä, mutta jo tämänkeväisen FIS-kongressin jälkeen tiedossa ovat ainakin Ruotsin Falun, Puolan Zakopane ja Italian Val di Fiemme. Lisäksi on kuultu huhuja Kiinan, Saksan ja Korean mahdollisista MM-hakusuunnitelmista.

Hakukomitean työn ensimmäisenä välietappina on varsinaisen hakemuksen valmistelu ja toimittaminen FIS:lle 1.5.2007 mennessä. Toinen vaihe käsittää hakemuksen pohjalta FIS:n esittämien mahdollisten lisäselvitysten antaminen ja kolmantena vaiheena valmistautuminen FIS-kongressiin 2008. Päätös kisaisännyydestä tehdään toukokuun 2008 lopussa Kapkaupungissa Etelä-Afrikassa. MM-hakua rajaavat KOK:n tavoin tarkat säännöt sisältäen ohjeet mm. lobbausmahdollisuuksista ja vaikuttamisen paikoista päätöshetkeä kohti kuljettaessa. Kisaisännän valitsee FIS:n 17 henkinen hallitus, jonka jäsen Jaakko Holkerikin on.