6.6.2006← Takaisin

Paralympiahiihtäjien ja Suomen Hiihtoliiton yhteistyö tiivistyy

Paralympiahiihtäjät ovat jo vuodesta 2002 toimineet yhteistyössä Suomen Hiihtoliiton maastohiihto-organisaation kanssa. Nyt yhteistyötä on päätetty edelleen tiivistää.

Paralympiahiihtäjät on nimetty sisälle maastohiihdon valmennusryhmiin ja toiminnasta vastaa SkiCats-joukkueen valmentaja Vesa Mäkipää.

Maastohiihdon SkiCats-ryhmään on nimetty Ylöjärven Urheilijoita edustava Ilkka Tuomisto. Nuorempien St1-ryhmässä hiihtää Maija Löytynoja, Saloisten Salama. Molemmat olivat Suomen edustajia Torinon paralympialaisissa. Tuomiston paras sijoitus tuli perinteisellä 20 kilometrillä, neljäs. Löytynoja oli ampumahiihdon lyhyellä matkalla viides, maastohiihdossa hän oli vapaalla 5 kilometrillä seitsemäs.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon lajijohtajan Per-Ole Lindellin mukaan yhteistyön malli toimii ja tukee molempia osapuolia.
- On välillä hyvä nähdä asioita tehtävän toisellakin tavalla, hän arvelee.

Paralympiahiihtäjien valmentaja Vesa Mäkipää tukeutuu tarvittaessa Vuokatin valmennuskeskuksen palveluihin ja Mikko Virtanen, St1 -ryhmän valmentaja, on mukana tiimissä, Lindell selvittää ja arvioi, että Vuokattia kehitettäessä vammaisurheilu vastaisuudessa tullaan ottamaan yhdeksi kehityskohteeksi. Vuokatin valmennuskeskuksen johtajan Jyri Pelkosen mukaan jo nyt on meneillään selvitys mahdollisuudesta järjestää paralympiahiihtäjien maailmancupit Vuokatissa tammikuussa 2007.

Torinon paralympiakisoissa Suomen joukkueen välinehuoltajana toiminut Pentti Haahti tulee jatkamaan samassa tehtävässä, mikä lajijohtaja Lindellin mukaan on ensiarvoisen tärkeätä.
- Jatkuvuus on välttämätöntä. Taustat on nyt tehty ja välineet on hankittu. Paramaajoukkueen urheilijat tulevat saamaan vähintään saman palvelun kuin muutkin hiihtäjät, hän lupaa.

Paralympiahiihtäjillä talven kilpailukalenteri on vielä monelta osin avoin. Tulevaan kauteen suomalaishiihtäjät joka tapauksessa lähtevät korkein tavoittein.

- Kai sitä pitäisi jo ruveta MM-kisoista mitalia tavoittelemaan, kun Torinossa ei ero kärkeen enää ollut kovin iso, tuumii Maija Löytynoja, joka edelleen aikoo kilpailla molemmissa lajeissa, ampumahiihdossa ja maastohiihdossa.
- Meillä molemmat lajit ovat samoissa kilpailuissa ja käytännössä lähes kaikki osallistuvat molempiin, hän kertoi.