28.9.2007← Takaisin

OK:n puheenjohtaja Roger Talermo: Liikuntabudjetti korjattava eduskunnassa

Kajaanissa olympiavoittaja Heikki Savolaisen syntymän 100-vuotisjuhlassa puhunut Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja Roger Talermo otti kantaa vuoden 2008 liikuntabudjettiesitykseen.

Eduskunta käsittelee parhaillaan vuoden 2008 valtion tulo- ja menoarviota. Liikuntaväki odotti muiden Veikkauksen edunsaajien tavoin kohtuullista kasvua määrärahoihinsa.

Tähän antoivat hyvät perustelut Veikkauksen tuoton hyvä kasvu, edellisen eduskunnan säätämä jakosuhdelaki ja hallitusohjelman myönteiset liikuntaa ja urheilua koskevat kirjaukset.

Uutta rahaa piti olla jaettavana edunsaajille yli 30 miljoonaa euroa. Mutta jälleen kerran liikunta, tiede, taide ja nuorisotyö saivat pettyä valtiovarainministeriön linjauksiin budjetin tultua julkiseksi.

Valtiovarainministeriö oli katsonut aiheelliseksi siirtää aikaisemmin valtion budjettivaroista rahoitettujen taidelaitosten kiinteistökustannuksia 21 miljoonaa euroa rahoitettavaksi veikkausvoittovaroista.

Näin Veikkauksen edunsaajat saivat jälleen pettyä perusteellisesti, kun valtio on siirtämässä taidelaitosten kiinteistöjä hallinnoivan Senaattikiinteistöt, eli valtion itsensä, Veikkauksen edunsaajien joukkoon.

Liikuntabudjettiin esitetään tämän seurauksena kasvua vain vajaat 300 000 euroa, mikä ei vastaa edes inflaatiokorotusta.

Jakosuhdelain hengen mukainen kasvu olisi liikunnalle ollut yli 8 miljoonaa euroa.

Nyt liikuntaväen toiveet, yhdessä muiden edunsaajien kanssa, on suunnattu eduskuntaan. Edunsaajien yhteisenä toiveena on, että eduskunta siirtää taidelaitosten kiinteistökulut, 21 miljoonaa euroa, takaisin verovaroihin ja osoittaa tämän seurauksena veikkausvoittovaroihin vapautuvat rahat taiteen, liikunnan ja nuorisotyön käyttöön jakosuhdelain mukaisesti.

Tällöin myös liikuntaväen erittäin myönteiseksi kokemalle hallitusohjelmalle palautuisi sen uskottavuus.