30.1.2019← Takaisin

Nuorten MM-hiihdot onnistuivat jokaisella mittarilla - "Palaute ollut erinomaista"

Pohjoismaisten lajien nuorten MM-hiihdot Lahdessa saatiin päätökseen sunnuntaina 27.1.2019. Kilpailut onnistuivat kokonaisuutena erinomaisesti. Kahdeksan kilpailupäivän kohokohtia olivat suomalaisittain menestys maastohiihdossa, talviset kilpailuolot sekä järjestelyorganisaation onnistuminen usean päivän tapahtuman tekemisessä.

Kahdeksan päivän aikana kilpailtiin 23 mitalilajia. Mitalitaulukon ykköseksi nousi Venäjä seitsemällä kultamitalilla ja yhteensä 17 mitalilla. Toinen oli Norja, joka keräsi kultamitaleita neljä, mutta päihitti Venäjän mitalien määrässä, joita oli 19. Mitalitaulukon kolmas oli Saksa yhdeksällä mitalilla, joista kolme oli kultaista.

Maiden välisen Marc Hodler Trophyn voitti Norja, joka keräsi kaikista lajeista 28 pistettä, toiseksi paras maa oli Saksa 23 pisteellä ja kolmas Venäjä 21 pisteellä. Marc Hodler Trophysta kilpailee maat, joilla on osallistujia kaikkien lajien kilpailuissa.

Suomi oli mitalitaulukon kymmenes neljällä mitalillaan ja sijoittui jaetulle kuudennelle sijalle Marc Hodler Trophy rankingissa. Pistesijoja Suomen joukkueet saavuttivat yhteensä kahdeksan, joista kuusi maastohiihdossa ja kaksi yhdistetyssä.

Organisaatio päihitti haastavat sääolot

Kilpailuviikon pakkanen ja lumisade asettivat omat haasteensa organisaatiolle, mutta kisaviikko sujui Lahdessa ongelmitta ja kaikki tapahtumat vietiin läpi sujuvasti ilman aikataulumuutoksia. Kansainvälisen hiihtoliiton yhdistetyn kilpailunjohtaja Michael Neumayer esitti tyytyväisyytensä Lahdelle.

"Olen tyytyväinen, että teimme kaiken ilman isoja haasteita. Tuuli tai lumisade eivät olleet ongelma mäkihypyssä, kiitos hyville ladun puhaltajille. Tiiviistä aikataulusta huolimatta maastohiihtostadion muuntui yhdistetyn käyttöön pikaisella aikataululla maastohiihtokilpailujen jälkeen. Kokonaisuudessaan palaute urheilijoilta on ollut hyvä, he ovat olleet tyytyväisiä mäessä ja laduilla", sanoi Neumayer.

Nuorten MM-kilpailut ovat monelle ensimmäinen iso kilpailu ja tuntuma siihen, mitä he tulevaisuudessa voivat urheilu-uraltaan odottaa. Historiallinen naisten yhdistetyn MM-kilpailu käytiin ensimmäistä kertaa.

"Näimme myös ensimmäisen naisten MM-kilpailun yhdistetyssä, jonka taso oli erittäin hyvä. Naiset ovat näyttäneet hyviä suorituksia mäessä ja ladulla tuli myös hienoja suorituksia."

Lahti on kilpailupaikkana tuttu ex-mäkihyppääjä Michael Neumayerille.

"Tunnen Lahden monen vuoden takaa. Lahdella on kisojen järjestelyistä tietoa ja osaamista, paljon kiitoksia tehdystä työstä. Tiedän, että tarvitsitte paljon työvoimaa tälle pitkälle kisaviikolle. Olen iloinen, että selvisimme yhdessä", kiitti Neumayer.

Saarinen nostaa yhteistyön ja hiihtolajien uudet menestysmaat esille

Nuorten MM-kisat siirtyivät Lahteen Vuokatista kesäkuussa 2018. Puolen vuoden aikana organisaatio kokosi voimansa ja sai kasaan lähes 1000 vapaaehtoista, joiden työpanos sekä rakennusvaiheessa että kilpailuviikolla on ollut suuri. Pääsihteeri Aino-Kaisa Saarinen näkee onnistumiset jokaisella osa-alueella.

"Onnistuimme erinomaisesti jokaisella osa-alueella. Ylitimme yleisötavoitteen useana päivänä, kilpailutapahtumat olivat ajallaan hieman haastavista sääoloista huolimatta ja kokonaisuutena kiinnostus sekä näkyvyys olivat nuorten MM-kilpailuille huippuluokkaa", toteaa Saarinen.

Erityisesti lämmittävät urheilijoiden sekä joukkueiden kiitokset ja palautteet.

"Olemme saaneet erinomaista palautetta joukkueilta. Lahden stadion on tiivis ja toimii hienosti kolmen lajin kilpailupaikkana. Lisäksi mieltä lämmittää se, että useita kansallisuuksia on noussut palkintopallille, jotka eivät pohjoismaisissa lajeissa ole niin tuttuja menestysmaita", sanoo Saarinen ja viittaa muun muassa Yhdysvaltojen U20-miesten viestivoittoon.

Kilpailuista tuotettiin korkeatasoinen ja hyvää palautetta saanut livestriimi jokaisesta mitalitapahtumasta. Striimi levisi 35 maahan, joista suurimpia olivat Suomi, Ruotsi ja Norja.

Nuorten MM-kisat liikuttivat urheilijoiden lisäksi myös Lahden koululaisia ja perheitä. Vierumäen ja Salpauksen opiskelijoiden sekä Lahti Ringeten ja Lahden Hiihtoseuran mäki-yhdistetyn jaoston ohjaajien opastuksella aktiviteettirasteilla liikkuui 1500 koululaista sekä viikonlopun aikana suuri määrä perheitä kirpeästä pakkasesta huolimatta.

***

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) yhdistetyn kilpailunjohtaja Michael Neymayerin kommentit
Mitalitilasto
Marc Hodler Trophy

Päiväkohtaiset "highlights"-videot kootusti LUMISPORT TV:llä

Suomalaisurheilijoiden kommentteja SoundCloudissa

TOP3-urheilijoiden kommentit JWSC2019 SoundCloudissa

Nuorten MM-kisojen kuvapankki - laaja kuvapankki nuorten MM-kisoista vapaasti käytettävissä
Kuvien kreditit JWSC/kuvaaja

Nuorten MM-kilpailujen nettisivut www.jwsc2019.com, joilta löytyy kaikki kisaviikon aikaiset uutiset.

KUVA: JWSC/Janina Pitkänen