17.3.2007← Takaisin

Nuorten joukkuemäessä yllätyspronssia

Nuorten MM-kisoissa koettiin positiivinen yllätys, kun Suomen joukkue venyi joukkuemäessä pronssille.

Voittajajoukkue Slovenia oli kisassa ylivoimainen voittamalla toiseksi tullutta Japania 35,5 pisteellä ja Suomea 43,5 pisteellä. Suomen joukkueessa hypäsivät Mika Kauhanen, Lauri Asikainen, Sami Niemi ja Olli Muotka.
Yksi kilpailun kovista mitalisuosikeista menetti pelin jo ensimmäisen hyppääjän jälkeen, kun Andreas Strolzin suoritus hylättiin tämän hypättyä liian pitkillä suksilla. Itävalta sijoittui lopulta 11:nneksi.
- Kyllähän Itävallan hylkäys vaikutti tuloksiin, mutta toisaalta olimme koko kisan ajan hyvissä asemissa, totesi joukkueen valmentaja Kai Lahtinen.
Suomen joukkueen kokoonpanoon kuului tällä kertaa kaksi yhdistetyn urheilijaa, Asikainen ja Muotka. Lahtinen totesi miettineensä joukkueen muodostamista toisen valmentajan Sami Leskisen kanssa tarkkaan.
- Päätimme henkilökohtaisen kisan perusteella ottaa yhdistetyn urheilijoita mukaan, kun sen verran hyviä hyppääjiä oli tarjolla. Mietimme asiaa myös yhdistetyn valmentajan Jouko Karjalaisen kanssa ja päädyimme tähän kokoonpanoon.
Lahtisen mukaan hyppääjistä aisti jo aamulla hyvään vireen, ja mitalin saavuttamiseen vaikutti hänestä ennen kaikkea se, että yksilöistä muotoutui joukkue. Mika Kauhala hyppäsi Lahtisen mukaan kisojen parhaansa hypyt, Lauri Asikainen kuului myös onnistujiin ja Sami Niemi petrasi otteitaan henkilökohtaisesta kilpailusta. Vain Olli Muotkalla oli kisassa ongelmia, sillä hänen hyppynsä "pyörivät yli".
- Päätimme kuitenkin laittaa juuri Ollin viimeiseksi hyppääjäksi, sillä hänellä ei ole ollut ongelmia hyppyrin hitaan keulan kanssa. Olosuhteet olivat hyvät ja ainakin meille suotuisat, kuten koko kisojen ajan, mutta iltapäivällä auringon paiste vaikutti ylämäkeen ja hidasti sitä entisestään.
Valmennuskaksikko Lahtinen-Leskinen oli jo edellisiltana pohtinut, että Suomella saattaisi tänään olla mahdollisuuksia yllätysmitalille, ja Lahtinen totesikin mitalin maistuvan nyt todella hyvälle.
- Pojat pääsevät mitalin kunniaksi syömään pizzaa, eikä tarvitse pitäityä hotellin ruoassa, Lahtinen naurahti.

Anu Karttunen

Lisätietoja nuorten MM-kisoista ja tulokset http://www.jwsc2007.com/ tulokset myös www.fis-ski.com