2.10.2006← Takaisin

Nuorille aitoja vaikutusmahdollisuuksia urheilussa

European Youth and Sport Forum 2006 luovutti julistuksensa viikonloppuna Pajulahdessa.

Viisipäiväinen European Youth and Sport Forum 2006 huipentui viime viikonloppuna Pajulahden urheiluopistossa lähes sadan 32 eri maasta tulevan 18–30 -vuotiaan tulevaisuuden urheiluvaikuttajan julistuksen luovutukseen. Julistusta olivat vastaanottamassa Euroopan komission, opetusministeriön, Suomen Liikunnan ja Urheilun sekä Eurooppalaisten urheilujärjestöjen ENGSO:n edustajat.

Foorumin osallistujat esittävät, että nuorille tulee antaa mahdollisuus osallistua urheilujärjestöjen ja -seurojen päätöksentekoon kaikkialla Euroopassa. Eri järjestöjen ja seurojen hallituksissa tulee olla vähintään yksi alle 30-vuotias jäsen tuomassa nuorten ääntä kuuluviin. Nuoret urheilutoimijat kaipaavat myös mentoreita tuekseen.

Tasavertaisuuden edistämiseksi opettajien ja valmentajien kykyä kohdata erilaisia nuoria liikunnan ja urheilun parissa tulee kehittää erityisesti koulutuksen keinoin. Liikunta on kaikkia varten - ei ainoastaan lahjakkaiden ja osaavien etuoikeus. "Tasavertaisuus on yksi suomalaisen liikunnan ja urheilun eettisten periaatteiden Reilun Pelin keskeisistä sisällöistä, joten on helppo olla samaa mieltä kanssanne", julistusta vastaanottanut SLU:n puheenjohtaja Timo Laitinen totesi.

Osallistujien mielestä jokaisessa Euroopan maassa tulee ottaa käyttöön ilmainen liikuntaa reseptillä -käytäntö, jossa lääkärit kirjoittavat potilailleen liikuntaa lääkkeeksi. Tämä edellyttää paikallistason koordinaatiota. Urheiluseurat voivat olla osaltaan tarjoamassa sopivia liikuntamuotoja ja -ryhmiä.

Foorumin pääteemat kansalaistoiminta, tasavertaisuus ja terveys tulevaisuudessa herättivät vilkasta keskustelua. Niitä käsiteltiin ajankohtaisen tutkimustiedon valossa, mutta pääosassa olivat nuorten omat kokemukset ja hyvien mallien vaihtaminen. Nuorten näkemykset kiteytyvät virallisessa julistuksessa, mutta sen lisäksi osallistujat tekivät omat henkilökohtaiset toimintasuunnitelmansa tulevaisuutta varten.

Foorumi ajoittuu Suomen EU-puheenjohtajuuskaudelle. Ylijohtaja Riitta Kaivosoja opetusministeriöstä kiitti osallistujia tuloksellisesta foorumista ja totesi julistuksen tukevan Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteita urheilusektorilla. Julistuksen viestit tullaan viemään EU:n urheilun toimialajohtajien kokoukseen Naantaliin 4.-6.10.2006.

SLU järjesti foorumin yhteistyössä Nuoren Suomen ja Suomen Voimisteluliitto Svolin, ENGSO Youthin ja International Sport and Culture Association ISCA:n kanssa Euroopan komission ja opetusministeriön tukemana. Foorumi järjestettiin nyt kolmannen kerran. Seuraava foorumi on Saksan EU-puheenjohtajuuskauden aikana ensi vuonna.