1.12.2019← Takaisin

Niskanen kolmas Rukan Triplassa, yhdistetyssä Karhumaalle ensimmäiset maailmancupin pisteet

Iivo Niskanen jatkoi vahvasti Ruka Triplan viimeisessä osakilpailussa ja oli kokonaistulosten kolmas sunnuntain vapaan takaa-ajon jälkeen. Naisissa Krista Pärmäkoski oli tourin kuudes.

Pärmäkoski lähti vapaan 10 kilometrin takaa-ajoon kolmannelta sijalta, mutta joutui lopussa taipumaan sekä Norjan että Yhdysvaltain vahvoille vapaan hiihtäjille. Norjan Therese Johaug oli päivän voittaja ennen Heidi Wengiä ja Astrid Uhrenholdt Jacobsenia. Krista Pärmäkoski jäi Johaugista minuutin ja 41 sekuntia. Pärmäkosken lisäksi pisteille hiihti Kerttu Niskanen, joka oli lopulta 12:s.

Miesten kilpailussa Iivo Niskanen lähti niin ikään jahtaamaan kärkeä kolmannelta sijalta 18 sekuntia Norjan Johannes Hösflöt Klaeboa perässä. Niskanen hiihti vahvan vapaan kilpailun Rukan kovalla ladulla, mutta Norjan kaksikko Klaebo ja Emil Iversen karkasi stadionin nousussa. Voiton vei lopulta Klaebo Niskasen ollessa kolmas.

Miesten erinomaista joukkuepanosta täydensivät Perttu Hyvärinen, joka oli 13:s ja Lari Lehtonen 23:nnella sijallaan. Perttu Hyvärisen osuusaika oli koko kilpailun viidenneksi nopein. Mies avasikin maailmancupkautensa koko uransa parhaalla viikonlopulla.

Naisten takaa-ajon tulokset
Miesten takaa-ajon tulokset

Herola 12:s yhdistetyssä, Karhumaalle ensimmäiset maailmancupin pisteet

Sääolosuhteet sekoittivat tämän päivän Ruka Triplan kolmatta kilpailua, kun aamun mäkiosuus jouduttiin perumaan tuulen takia. Torstaina hypätyn varakilpailun tulokset astuivat voimaan, ja parhaana suomalaisena ladulle lähti Ilkka Herola sijalta 20.

Hiihto kulki suomalaisilla hyvin ja Herola nousikin hiihdon jälkeen sijalle 12. Myös Wille Karhumaa hiihti ensimmäisille maailmancupin pisteille olleessan 26.

”Hiihdossa olen ottanut hyviä steppejä eteenpäin. Itseluottamus on kasvanut kisa kisalta kun on saanut hyviä startteja alle”, Karhumaa kertasi hiihto-osuuden jälkeen.

Suomalaisista myös Otto Niittykoski pääsi maaliin asti ollessaan 37. Olli Salmela ohitettiin kierroksella.

Jo eilen Eero Hirvonen ilmoitti että tämän päivän kisa jää väliin. Kun ilmoitus varakilpailun tulosten käyttämisestä tuli, myöskään Leevi Mutru tai Arttu Mäkiaho eivät lähteneet hiihtämään.

Tulokset

Mäkikilpailu peruttiin myrskyisän tuulen vuoksi

Tuuli oli ongelmallinen, sillä se puhalsi suoraan edestä, mikä on pahin mahdollinen suunta mäkitapahtumille, ja lisäksi tuuli oli erittäin voimakas. Tuulen puhaltaessa suoraan edestä, verkoista ei ole apua.

Suomen Hiihtoliitolle mäkikilpailun peruminen on luonnollisesti takaisku.

"Ensisijaisesti haluamme, että mäkikilpailut hypätään turvallisissa ja tasapuolisissa olosuhteissa. Jos emme voi taata edellä mainittuja asioita, on syytä päätyä kilpailun perumiseen, kuten tänään. Urheilijat ja heidän turvallisuutensa ovat aina etusijalla", sanoo Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Hiihtoliiton kannalta paras ratkaisu olisi siirtää kilpailu Lahteen Salpausselän kisoihin, jolloin viikonlopun aikana hypättäisiin kolme mäkikilpailua. Siirron mahdollisuutta selvitetään ja lopullisesta ratkaisusta tiedotetaan asian vahvistuttua.