15.6.2006← Takaisin

Naisten sauvakävelyn uusi ME 128,04 km syntyi Jämillä

Suomalaisnaiset Johanna Aalto, 35 ja Paula Koski, 53 sekä miesten sarjassa saksalainen Gerd Ohnsorg, 35 lähtivät tosissaan 24-tunnin sauvakävelyyn. Tavoitteena oli rikkoa molempien sarjojen ME:t

EU-rahoitteinen sauvakävelytapahtuma keräsi viime viikonloppuna väkeä Jämille. Toiveena usealla sadalla silmäparilla oli tulla näkemään omin silmin sauvakävelyn maailmanennätyksen syntyminen.

Australialaisnaisen Suomessa tekemä ME historiaan

Rohkeat suomalaisnaiset Johanna Aalto Tampereelta ja Paula Koski Porista lähtivät matkaan tosissaan ja tietoisina, että australialainen Meredyth Pembroke sauvakäveli Suomessa helatorstaina ME–lukemiksi 121,2 km.

Naiset taivalsivat ensimmäiset tunnit erikseen mutta jatkoivat muutamien tuntien jälkeen matkan tekoa yhdessä. Tämä kannatti sillä tunti tunnin jälkeen alkoi olla selvää, että syntyy uusi ME. Vaikka matka alkoi erikseen, se päättyi 24 tunnin kuluttua rintarinnan 128,04 kilometrin ja uuden ME-lukeman kohdalla. Liikkuvilla naisilla ei kummallakaan ole aikaisempia kokemuksia 24-tunnin vastaavista koitoksista.

Miesten ennätystä ei rikottu
Saksalainen Gerd Ohnsorg oli ME vauhdissa mutta matkanteko katkesi 141,6 km:n kohdalla huimaukseen. Näin miesten sauvakävelyn ME-lukemiksi kirjataan edelleen 153 km. Ennätyksen haltija on itävaltalainen Hans-Peter Burger.

24-tunnin viesti liikutti työpaikkoja ja urheiluseuroja
Jämillä testattiin myös sauvakävelyn 24-tunnin viestiä, johon oli lähdetty haastemenettelyllä mukaan. Voiton vei Jämin Jänne, jonka tulos oli 169,9 km. Joukkueessa oli 26 sauvakävelijää.

Jämillä kisataan seuraavan kerran syyskuussa. Sarjat ja matkat selviävät myöhemmin.

Lisätietoa:  Hankekoordinaattori Pia Koskela; pia.koskela@jpr.fi tai 050 524 3232  .