29.10.2006← Takaisin

"Mikään työ ei ole tärkeämpää kuin se työ, joka tehdään urheiluseuroissa"

Suomen Hiihtoliiton HiihtoSuomi -tapahtuman juhlapuhujan, Oy Veikkaus Ab:n toimitusjohtajan Risto Niemisen lause seuratyöstä sopi teemaksi koko tilaisuudelle.

HiihtoSuomi -tapahtuman yhteydessä pidettiin Suomen Hiihtoliiton joka toinen vuosi pidettävä liittokokous, jossa oli edustettuna 118 Suomen Hiihtoliiton jäsenyhteisöä, joista paikalla oli 165 virallista edustajaa. Yhteensä tilaisuudessa oli hiihtoväkeä yli 300 henkeä ympäri maata.

Tilaisuuden luonteeseen kuuluvat erilaiset palkintojenjaot. Esittelyssä ja palkittavina olivat myös Hiihtoliiton parhaat seurat. Menestyksensä taustoja esittelivät alppihiihdossa Grankulla IFS Alpine, freestylessa Jyväskylän Freestyleseura, maastohiihdossa Valkeakosken Haka, mäkihypyssä Puijon Hiihtoseura ja yhdistetyssä Ounasvaaran Hiihtoseura.

HiihtoSuomi –tapahtuman juhlapuhujana toimi Oy Veikkaus Ab:n toimitusjohtaja Risto Nieminen, joka antoi hiihtoväelle paljon ajattelemisen aihetta puhuessaan otsikolla "Urheilun nuorisotyön haaste: Lahjakkuuden vaaliminen ja urheilulliset tavoitteet". Mukaansa tempaavassa esityksessään Nieminen kantoi huolta siitä, että urheiluväki osaisi riittävän hyvin vaalia nuoria lahjakkuuksia ja tukea heidän yksilöllistä kehitystään.

- Meidän on muistettava vaalia yksilöiden etua, eikä toimia esimerkiksi niin, että joukkueen etu menee yksilön edelle, Nieminen sanoi ja käski poistaa varmistimen aina kun urheilun liittyen aletaan puhua työstä.

- Leikin ja ilon säilyttäminen on urheilun tulevaisuuden kannalta a ja o. Hän korosti myös lajien välisen yhteistyön merkitystä.

Niemisen toisena huolen aiheena oli huippu-urheilun asenteiden muuttuminen niin, että monelle urheilijalle omassa lajissaan kehittymisen sijasta tärkeintä on raha ja kuuluisuus.

- Tämä johtaa urheilun yksipuolistumiseen, joka pahimmillaan voi johtaa urheilun muutokseen niin, että jäljellä on sirkus.

HiihtoSuomen teemoihin hyvin sopien Nieminen kiteytti: "Mikään työ ei ole tärkeämpää kuin se työ, joka tehdään urheiluseuroissa". Nieminen kuulutti suomalaiseen urheiluun innostavia tarinoita ja uskoi niitä löytyvät runsaasti mm. suomalaisista hiihtoseuroista.