29.10.2007← Takaisin

Mäkituomarit koolla Tampereella

SHL:n Mäkituomarikerhon vuosikokous ja neuvottelupäivät pidettiin Tampereella Varalan Urheiluopistolla 27 – 28.10.2007. Osanottajia tilaisuus keräsi yli 40 henkilöä eri puolilta Suomea.

Päivät aloitettiin FIS- tuomareiden omalla ohjelmalla jossa käsiteltiin viime kauden toimintaa sekä sääntömuutoksia.

Mäkituomarikerhon vuosikokouksessa käsiteltiin viime toimintakauden kertomus kerhon toiminnasta ja tuomareiden ja teknisten asiantuntijoiden tehtävistä. Todettiin tehtäviä olleen runsaasti ja ne on hoidettu asiallisesti ja ammattitaidolla.

Samoin käsiteltiin tulevan toimintakauden toimintasuunnitelma. Koulutuksen osuus muodostaa yhden kaikkein merkittävimmistä tehtävistä. Valtakunnallinen tuomarikurssi järjestetään Seinäjoella 10.11.2007. Tälle kurssille, joka on kaksikielinen, on ilmoittautunut jo yli 20 osanottajaa.

Koulutettujen tuomareiden saaminen kerhon jäseniksi pidettiin erittäin tärkeänä.

Kerhon puheenjohtajaksi valittiin edelleen Sauli Mommo Lahdesta.

Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen:
Jaakko Huusari, Kouvola
Raimo Tamminen, Kuopio
Tuomo Karjalainen, Kuusamo
Teppo Nieminen, Tampere
Tom Nyman, Vöyri

Lisäksi Obmann Pekka Hyvärinen osallistuu hallituksen työskentelyyn.

Kokouksessa luovutettiin uusille kansainvälisille teknisille asiantuntijoille, Pirjo Karjalaiselle ja Jarkko Mantilalle TD:n merkit onnittelujen kera.

Kokouksen jälkeen lauantaina käytiin sääntöjen kertaukseen Pekka Hyvärisen johdolla. Aluksi sääntöihin tulleet muutokset olivat käsittelyssä. Vaikka säännöt ja kilpailujen järjestäminen onkin tuttuja kaikille mäkituomareille, löytyi näistä runsaasti keskustelujen pohjaa. Pitkään pohdittiin mitenkä voitaisiin hypyn arvostelua muuttaa esimerkiksi siihen suuntaan että tuloksiin saataisiin hiukan enemmän eroavaisuuksia. Mielipiteitä eri suuntiin löytyi ja näiden käsittelyä jatkettiin pitkin iltaa.

Pekka Hyvärinen laittoi osanottajat myös arvostelukokeeseen. Katsottiin viime kaudelta tehtyä koostetta erilaisista hypyistä ja niiden arvostelusta. Tämä osa olikin koulutuksen mielenkiintoisimmista osuuksista.

Sunnuntain ohjelman aloitti Mika Jukkara joka kertoi Lahden mäkien kehittämisestä. Mikan esityksen perustana olivat vuoden 2013 MM-kisojen hakuun liittyvät asiat. Esityksessä tulivat esille ne asiat joiden korjaaminen on tarpeen ennen kuin suorituspaikat ovat siinä kunnossa kuin FIS toivoo niiden olevan.

Varapuheenjohtaja Ilkka Tiilikainen aloitti oman puheenvuoronsa jakamalla Jaakko Huusarille Hiihtoliiton kultaisen plaketin hänen täyttäessä 60 vuotta.

Tiilikaisen esityksessä käsiteltiin Hiihtoliiton 100-vuotistapahtumat. Lisäksi tulivat terveiset FIS:n suunnasta.

Aavasaksan mäkikeskushanketta esittelivät Tapio Junnonen ja Niilo Halonen. Heidän esityksensä synnytti melkoisen kysymysten määrän. Vastauksia saatiin projektin henkilöiltä ja myös osanottajilta. Teknisesti ei ole mitään estettä rakentamiselle. Esteet löytyvät poliittisista ja taloudellisista asioista.

Päivien päätteeksi puheenjohtaja Sauli Mommo esitteli kotimaisten tuomari- ja teknisten asiantuntijoiden tehtävät.  Lista kauden 2007-08 kotimaisita TA- ja tuomaritehtävistä löytyy Materiaalisalkusta.

Lopuksi voimme kerrata vanhan totuuden:
un urheilijat harjoittelevat vuosia ahkerasti on myöskin toimitsijoiden ja tuomareiden valmistauduttava kilpailuihin huolellisesti, HARJOITTELEMALLA.

Nähdään mäellä
Sauli Mommo