31.10.2005← Takaisin

Maastohiihto käymässä ”kohti parasta kautta”

Maastohiihdon A-maajoukkueen kauden avausinfo pidettiin lokakuun viimeisenä päivänä Saariselällä. Koko joukkue kertoi runsaalle mediaväelle kuulumisiaan olympiakauteen lähdettäessä. Torinon talviolympiakisat ovat selvä ykköstavoite.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihto on monessa mielessä noussut kuopastaan vähintään samalle tasolle kuin se oli ennen vuoden 2001 romahdusta.
- Taloudellisesti maastohiihdossa ollaan nyt samalla tasolla kuin vuonna 2001 ja indeksitkin on laskettu mukaan, arvioi Suomen Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen alustuksessaan.
Samoilla linjoilla oli myös päävalmentaja Reijo Jylhä, jonka mukaan A-maajoukkue on nyt pystynyt kaksi kautta toimimaan huippu-urheiluorganisaatiolla ja tulostakin voidaan odottaa – naishiihtäjien osalta sitä on jo saatukin. Mitalitavoitteella Torinoon lähtevät niin miehet kuin naisetkin, joskin miesten joukkueen haavoittuvuus tunnustetaan. Jos jotain menee pieleen, ei paikkaajaa helpolla löydy.
Kunnossa oleva organisaatio ei kuitenkaan ratkaise. Onnistumisten takana ovat yksittäiset urheilijat.

Uusiin tehtäviin ensi keväänä

Torinon talviolympiakisat ovat selvä päätavoite. Elämä kuitenkin jatkuu niiden jälkeenkin.  Maastohiihdossa on odotettavissa uudistuksia. Jo nyt on päätetty, että laji saa pitkästä aikaa lajijohtajan ja tehtävään on valittu nykyisin huoltopäällikkönä toimiva Per-Ole Lindell. Myös valmennusjohdon ja monen muunkin maastohiihdon avainhenkilön sopimukset ovat katkolla ensi keväänä. Paikkojen täyttämisestä ei vielä ole päätetty. Uusi lajijohtaja joka tapauksessa toivoo, että ne saadaan täytetyiksi niin että valitut olisivat mukana jo mm. Sapporon MM-kisojen esikisoissa maaliskuussa.

Tulevan vuoden budjetin ja toimintasuunnitelman tekemisessä tuleva lajijohtaja on jo ollut mukana mahdollisuuksiensa mukaan. Saariselällä hän linjasi painopisteitään lähtien maastohiihdon imagon ja kiinnostuksen nostamisesta. Tavoitteena on myös:
- Talouden seurannan ja suunnittelun parantaminen
- Tehokas, nykyaikainen organisaatio ja sen toiminta
- Huippu-urheilu mitalikantaan, sen laadukas toiminta, tutkimustoiminta tukena
- Valmennus- ja kilpailujärjestelmän kehittäminen
- Hiihtäjien koulutusmahdollisuuksien kehittäminen
- Hiihto mahdollistaa monipuolista harrastustoimintaa ympäri vuoden.

Maastohiihdon kauden avausinfon alustukset ovat Materiaalisalkussa.
Maastohiihdon päävalmentajan Reijo Jylhän esitys
Mastohiihdon naisten valmentajan Ismo Hämäläisen esitys