12.4.2006← Takaisin

Maastohiihdon päävalmentajaksi kokenut Magnar Dalen

Suomen maastohiihtomaajoukkueen uusi valmentaja tulee Ruotsista vaikka onkin kansallisuudeltaan norjalainen: Magnar Dalen. Kakkosvalmentaja on Eero Hietanen ja huoltopäällikkö Pekka Kemppi.

Magnar Dalen, 42, on aikaisemmin toiminut niin Ruotsin kuin Norjankin maajoukkueissa, viimeksi Ruotsin päävalmentajana 1998-2002. Dalenin aisapari on Eero Hietanen, 43, joka viime vuodet on vaikuttanut Lapin urheiluopistolla Rovaniemellä. Huoltopäällikkö tulee nykyisen huoltoryhmän sisältä, Pekka Kemppi, 44, joka on ollut maastohiihdon huoltoryhmässä vuodesta 1998.

Reijo Jylhän seuraajana 1.6. aloittavalla Magnar Dalenilla on vankka tausta myös maastohiihdon välinehuollosta. Ennen päävalmentajaksi tuloaan hän toimi Ruotsin maajoukkueen huoltopäällikkönä vuosina 1990-95  ja vastaavassa tehtävässä Norjassa 1995-1998. Voiteiden tuotekehittelyyn hän on paneutunut aktiivisesti niin, että markkinoilla on hänen nimeään kantava suksivoidesarja.

Magnar Dalen vakuuttaa olevansa hyvin motivoitunut uuteen tehtäväänsä.
  - Olen aina pitänyt projektityöstä, jossa edetään tavoitteellisesti. Suomi on vahva maastohiihtomaa. Viime aikojen tulokset eivät kuitenkaan ole täyttäneet odotuksia. Urheilu on aaltoliikettä ja haluan olla mukana kääntämässä suomalaisen hiihdon jälleen nousuun. Tiedän, että Suomella on jo nyt hyvä naisjoukkue, josta useimmat ovat vielä nuoria. Uskon, että miehissäkin löytyy urheilijoita, jotka haluavat kehittyä ja ovat valmiita tekemään työtä, jotta mitalitavoitteeseen päästään, kertoo Dalen ja korostaa yhteistyön ja sitoutumisen merkitystä.
  - Haluan, että kaikki tahot, urheilijat, valmentajat ja liitto ovat yhteisen tavoitteen takana ja valmiita tekemään paljon töitä, Dalen jatkaa eikä lupaa suomalaismiestä mitalipallille vielä Sapporossa, vaan asettaa tavoitteeksi Vancouverin talviolympiakisat 2010.

Kakkosvalmentajaksi nimetty Eero Hietanen on hiihtoväelle tunnettu, onhan hän valmentanut monia tällä hetkellä parhaimmassa hiihtäjän iässään olevia aktiiveja, ensin Sotkamon hiihtolukossa, sitten nuorten MM-ryhmän ja B-maajoukkueen valmentajana vuosina 1991-1998. Koulutustehtävissä hän on ollut Suomen Hiihtoliitossa 1990-luvun alusta lähtien.
  Eero Hietanen pitää Magnar Dalenin mukaantuloa hyvänä mahdollisuutena.
  - Saamme käyttöömme kokemusta niin Ruotsin kuin Norjankin maajoukkueista. Omasta puolestani pystyn tuomaan kuvioon niitä hyviä toimintatapoja, jota meillä on käytössä jo ennestään, arvioi Hietanen ja korostaa myös omasta puolestaan tiimityötä.
  - Ei pari valmentajaa yksinään pysty paljon tekemään. Kaikkien panosta tarvitaan.

Huoltopäällikkö Pekka Kemppi on ollut Per-Ole Lindellin johtamassa huoltoryhmässä vuodesta 1999. Kansainvälistä tuntumaa hän haki vuosina 1996-98, jolloin hän toimi Kanadan Thunder Bayssa sikäläisen valmennuskeskuksen valmentajana ja huoltopäällikkönä osallistuen tuolloin myös Kanadan maajoukkueen huoltotehtäviin.
- Tämä on hyvin mielenkiintoinen kuvio, sanoo Pekka Kemppi, joka on uuden päävalmentajan tuttu jo yli 20 vuoden takaa.

Maastohiihdon lajijohtajan Per-Ole Lindellin mukaan tavoitteena oli saada "maailman parasta valmennusvoimaa" jatkamaan edellisten valmentajien aloittamaa työtä.
- Vielä on paljon työtä edessä, käsissämme on keskeneräinen projekti, joka vaatii koko joukkueelta ja organisaatiolta täyttä paneutumista asiaan. Lähdetään tekemään huipputulosta, kiteyttää Lindell.

Maastohiihtomaajoukkueen valmentajien ja huoltopäällikön valinnan teki Suomen Hiihtoliiton maastohiihtovaliokunta ja valmisteli työryhmä, johon kuuluivat maastohiihtovaliokunnan puheenjohtaja Kari Virranta, lajijohtaja Per-Ole Lindell ja tähänastinen päävalmentaja Reijo Jylhä.