25.4.2006← Takaisin

Maastohiihdon olosuhdeseminaari sai hyvän vastaanoton Tampereella

Puolitoista sataa kuntien ja muiden liikuntapaikoista vastaavien tahojen edustajaa kokoontui tiistaina Tampereelle maastohiihdon olosuhdeseminaariin.

Seminaarissa käytiin läpi maastohiihdon olosuhteiden kehittämistä ja rakentamista aina kaavoituksesta käytännön latujen ja reittien tekemiseen. Asiantuntijaluentojen lisäksi erilaiset toimijat - lumetus, latukoneet, lumitykit  tai tekniset itse suoritukseen liittyvät apuvälineet – esittelivät omissa pisteissään omia vahvuuksiaan.

Maastohiihdon olosuhdeseminaarin takana on Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon olosuhdetyöryhmä, jonka toimesta on vasta ilmestynyt myös ohjeisto: "Maastohiihdon suorituspaikat".

Olosuhdetyöryhmän puheenjohtaja Tarmo Ängeslevä kertasi Suomen Hiihtoliiton olosuhdestrategian, jossa vuoteen 2005 oli tavoitteena: 5 hiihtotunnelia, 20 lumetusjärjestelmää ja 500 hiihtomaata.
- Tavoitteet on suurin piirtein saavutettu, ainoastaan hiihtomaiden osalta toivottuihin lukuihin ei ole päästy, osaksi syynä voi olla tiedonkulku. Kaikkia hiihtomaita ei ehkä ole saatu tilastoihin mukaan, Ängeslevä kertoi.

Ängeslevän mukaan aikaisemmat painopisteet ovat vastaisuudessakin tärkeitä, mutta näkökulmaa ollaan laajentamassa. Tulevassa olosuhdestrategioissa huomiota kiinnitetään myös kunto- ja terveysliikunnan,
lähiliikunnan ja välituntiliikunnan kehittämiseen ja latuturvallisuuden parantamiseen. Mahdollisesti mukaan otetaan myös hiihtokeskuksien viestintävalmiuksien kehittäminen ja ”huippupaikkojen” tason varmistaminen kansainvälisessä vertailussa, Ängeslevä ennakoi.