22.11.2005← Takaisin

Maailmancupin avausviikko käynnistyi Rukalla mäkiharjoituksilla

Maailman parhaat urheilijat pääsivät ottamaan mittaa toisistaan maanantain mäkiharjoituksissa.

FIS World Cup Ruka Nordic Opening 25.-27.11.2005

Sunnuntaina harjoituksia varten aukaistu Rukan suurmäki toimi useiden maajoukkueiden harjoitusnäyttämönä koko maanantaipäivän. Mäkimontusta tavoitettu mäen varajohtaja Tuomo Karjalainen kertoi suomalaisten olleen hyvässä iskussa. Harjoitusten pisimpiin hyppyihin ylsi odotetusti Janne Ahonen, joka hyppäsi kaksi lavaa useimpia alempaa. Myös Sveitsin Simon Ammann ylsi pitkiin hyppyihin.

Olympiakauden avaava Nordic Opening kerää urheilijoita 27 maasta yhteensä 376 henkeä. Pohjoismaisten lajien avauskisoissa kilpaillaan yhteensä 8 osakilpailua. Leutona pysynyt keli aiheutti vielä maanantaina ongelmia lumentuotannossa, mutta muutoin stadionin rakenteet on saatu valmiiksi aiempia vuosia nopeammin. Leudon sään vuoksi viiden kilometrin ladulla oli vielä maanantai-iltana 500 kuution lumivaje, mutta 3,75 kilometrin latu on jo valmiina. Lisälumi tehdään yhteistyössä Kuusamon kaupungin ja Rukakeskus Oy:n kanssa.

Maailmancupin avaus näkyy Kuusamon kaupunkikuvassa

Maailmancupin avaus käynnistää suuren juhlatapahtuman kilpailuviikoksi niin Kuusamoon kuin Rukallekin. Maailman parhaat urheilijat nähdään ensimmäisen kerran Kuusamon joulukadun avajaisissa keskiviikkona Kuusamon keskustassa. Lukuisat oheisohjelmat tuovat kilpailualueelle huippuesiintyjiä ja urheilunäytöksiä. Stadionilla esiintyy lukuisia DJ:tä ja live-artisteja perinteisemmästä kamarimusiikista nuorekkaaseen human beat boksiin. Avajaisohjemassa nähdään myös alamäkiajonäytös ja ilotulitus. Rukan Ski Bistrossa esiintyvät perjantaina listasuosikki PMMP ja lauantaina Maija Vilkkumaa. Kilpailun virallinen maskotti Joulupukki ottaa kisavieraat vastaan ensimmäisen kerran keskiviikon joulukadunavajaisissa. Kisamontusta tavoitettu joulupukki toivotti kaikki kisaturistit seuraamaan huippu-urheilutapahtumaa ja viettämään talven virallista avausta. Neljättä kertaa järjestettävä kauden avaus pohjoismaissa lajeissa valmistautuu tarjoamaan huippu-urheilun lisäksi stadionin täydeltä tunnelmaa ja kisafiilistä 20 000 tuhannelle kävijälle kolmena kilpailupäivänä.

Oulun, Rovaniemen, Kajaanin ja Kuusamon alueilta on tarjolla ilmaiskuljetukset internetin kautta ilmoittautuville. Kisakyytiläisten toivotaan varaavan paikkansa kisabussista mahdollisimman pian. Ilmainen kisakyyti järjestetään yhdessä Suomen Hiihtoliiton ja järjestävän seuran Kuusamon Erä-Veikkojen kanssa.

Lisätietoja: www.nordicopening.com